Jeep blijft voor Amerikanen meest patriottistische merk

Autobouwer Jeep blijft voor de Amerikaanse bevolking ook dit jaar het meest patriottische merk van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een onderzoek van analist Brand Keys, gebaseerd op een bevraging bij meer dan 5.800 consumenten, die hun mening konden geven over de Amerikaanse waarden van 1.172 verschillende merken.

Jeep – oorspronkelijk gebouwd door de Amerikaanse constructeur Willys-Overland, maar inmiddels onderdeel van het concern Stellantis – wordt nu al twintig jaar op rij door de Amerikaanse bevolking als het meest patriottische merk in de Verenigde Staten bestempeld.

Militair erfgoed

“Jeep is een uniek merk”, merkt Robert Passikoff, voorzitter van Brand Keys, op. “Het merk lijkt een tijdloze capaciteit te hebben verworven om door het publiek aan vaderlandsliefde gelinkt te worden. Die waarden vormen vaak het doorslaggevend emotioneel aspect dat consumenten bij de aankoopbeslissing een keuze doet maken.”

Jeep is ongelooflijk trots op zijn plaats in het Amerikaanse militaire erfgoed”, merkt Jim Morrison, ondervoorzitter van de Amerikaanse autobouwer, in een commentaar op de verkiezing. “Die geschiedenis gaat immers terug tot het begin van de Tweede Wereldoorlog nu al meer dan tachtig jaar geleden.”

“Toen was er immers de geboorte van de iconische terreinwagen met vierwielaandrijving die het Amerikaanse leger had gevraagd. Sindsdien is Jeep over de hele wereld een synoniem geworden voor avontuur en vrijheid in de open natuur.”

Manier van leven

Waarnemers merken op dat het bezit van een Jeep niet louter het eigendom van een vervoermiddel betekent. “Jeep vertegenwoordigt vooral een manier van leven”, voeren ze aan. “Eigenaars van Jeeps zullen elkaar dan ook vaak groeten wanneer ze elkaar op straat passeren.”

“Jeep weet bovendien ook bijzonder goed welke verwachtingen zijn klanten koesteren”, stippen de waarnemers nog aan. “Dat is ook wellicht de reden waarom het merk binnen de sector een bijzonder groot respect geniet.”

Jeep zorgt er tevens voor dat zijn band met de Amerikaanse militaire geschiedenis niet snel wordt vergeten. Bij de nieuwe generatie van de modellen Gladiator en Wrangler krijgen geïnteresseerden de mogelijkheid om voor een militair getinte uitvoering te kiezen.

De autobouwer heeft daarbij ook aangekondigd dat er bij elke aankoop van een exemplaar uit deze Freedom-reeks een bedrag van 250 dollar aan een militaire liefdadigheidsorganisatie zal worden overgemaakt.

Jeep wordt in de rangschikking van Brand Keys met Amerikaanse patriottische merken gevolgd door Disney, Amazon, Walmart, Coca-Cola, American Express, Ford, Apple, Coors en Levi Strauss. Harley-Davidson staat op een twintigste plaats.

De onderzoekers merken nog op dat Tesla, Twitter en Zoom dit jaar hun plaats bij de vijftig meest patriottische merken van de Verenigde Staten zijn kwijtgeraakt.

(as)

Meer
Auto