© VRT

Lage-emissiezone voor Zaventem om luide vliegtuigen weg te houden? "Brussel is prullenmand van andere luchthavens"

Er zou een lage-emissiezone moeten komen voor de luchthaven van Zaventem. Dat zegt de federale ombudsman voor de luchthaven Philippe Touwaide in De Morgen. Met zo'n lage-emissiezone kunnen de luidste en vuilste vliegtuigen uit Brussel gebannen worden, zoals dat nu al gebeurt met vervuilende auto's in de steden.

In de eerste helft van dit jaar heeft de federale ombudsman voor de luchthaven Brussel-Nationaal al 184 geluidsinbreuken vastgesteld voor opstijgende vliegtuigen. Dat zijn er nu al meer dan in heel 2021, met toen 160 inbreuken.  Het komt onder meer doordat er veel vertragingen waren de laatste tijd, zegt ombudsman Philippe Touwaide. "Er zijn veel vluchten, maar er is minder personeel dan vroeger. Dat leidt op verschillende luchthavens tot vertragingen, ook op Brussels Airport. Dus het gaat bijvoorbeeld om dagvluchten die uiteindelijk 's nachts pas vertrekken door die vertragingen."

Volgens Touwaide zijn er in Zaventem meer overtredingen dan op de luchthavens in buurlanden: "Andere luchthavens nemen maatregelen, en daarom sturen luchtvaartmaatschappijen luide en vervuilende toestellen die daar verboden zijn, naar hier. Maar Brussel kan niet de prullenmand zijn van de andere luchthavens."

Brussel kan niet de prullenmand van de andere luchthavens zijn

Federaal ombudsman voor de luchthaven Philippe Touwaide

Ombudsman Touwaide stelt voor om een lage-emissiezone voor Brussels Airport in te stellen, om het probleem van de geluidsnormen boven Brussel eindelijk aan te pakken. "Al 50 jaar is er discussie over het aanpassen van de vliegroutes, maar we zouden beter kijken naar het type toestel en daar kiezen voor minder lawaaierige of vervuilende vliegtuigen. Neem bijvoorbeeld een Boeing 747 cargovliegtuig, dat rond 23u 's avonds nog op Brussels Airport mag vertrekken. Dat zou dan niet meer mogen."

Brussels Airport: "Taksen voor vervuilende toestellen"

De luchthaven zelf - Brussels Airport - zegt dat ze vliegmaatschappijen extra luchthaventaksen laat betalen voor hun luide of vervuilende toestellen die naar hier komen. Nu betalen ze tot drie keer hogere luchthaventarieven, in een nieuw voorstel zou dat zelfs tot 20 keer meer worden. 

"We merken wel een effect van die taksen", zegt woordvoerster Ihsane Chioua Lekhli. "Maatschappijen zetten die toestellen steeds minder in, maar je kan niet verwachten dat ze hun vloot binnen de vijf jaar volledig vernieuwen. Dat gaat niet."  

Meest gelezen