Vanaf wanneer is de airco in je auto aan onderhoud toe?
IndependerDe airco in je wagen doet niet eeuwig dienst, en goed onderhoud is belangrijk. Maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om je airco te laten bijvullen? Independer.be geeft advies.
Je airconditioning in je wagen blijft niet automatisch altijd optimaal werken, in tegenstelling tot wat veel automobilisten denken. Net als een gewone klimaatregeling heeft hij op regelmatige basis onderhoud nodig. ’s Zomers zorgt de airco voor een aangename temperatuur in je wagen. Maar ook bij koud en vochtig weer staat hij zijn mannetje. Zet je de airco aan als het regent, dan haalt hij het vocht uit de lucht. Resultaat: binnenin de wagen wordt het droger, en dat zorgt ervoor dat je ruiten niet beslagen.
Hoe weet je dat het tijd is voor onderhoud?
Omdat je je airco het hele jaar gebruikt, is het belangrijk dat je hem goed verzorgd. Laat hem dus zeker jaarlijks nakijken, en om de twee jaar bijvullen. De airco van een auto bestaat uit een compressor en een warmtewisselaareenheid. In het gesloten circuit van die laatste bevindt zich een speciaal koelmiddel en olie.
Als je airco een onaangename geur verspreidt, weet je dat er iets mis is en dat er stof of vuil in je klimaatsysteem zit. Maar er zijn nog andere symptomen: als je airco af en toe niet meer werkt, moet het systeem gereinigd worden. Ook als je het klimaat in de auto niet meer volledig geregeld krijgt, moet je een onderhoudsbeurt aanvragen. Als het brandstofverbruik van je wagen snel stijgt, kan dat er ook op wijzen dat er iets mis is met je airco.
Kun je zelf het onderhoud doen?
Nee, zelfs niet als je een handige klusser bent! Meer nog: het is zelfs wettelijk verboden om je airco zelf met koelmiddel en olie bij te vullen. Dat komt omdat het een behoorlijk complex werkje is. Dat wil zeggen dat enkel je garage of een erkend aircospecialist het kan uitvoeren.
Tip: De koelvloeistof van je motor mag je wél zelf bijvullen. Lees hier wanneer je dat best doet en hoe je zoiets aanpakt.
Wat gebeurt er precies tijdens het onderhoud?
Tijdens het onderhoud van je airco wordt eerst het resterende koelmiddel uit de airco weggezogen. Daarna worden de leidingen vacüum gezogen met een speciale machine. Zo wordt al het vocht uit de leidingen gehaald. Die leidingen worden daarna met een speciale detectievloeistof gecontroleerd op lekken. Zijn er lekken, dan volgt er reparatie. Zijn er geen lekken, dan vult de garagist je airco opnieuw met koelvloeistof. Het hele onderhoud en het bijvullen kost tussen de 200 en 250 euro.
Lees ook op Independer.be
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Independer.be. Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?