©  BELGAIMAGE

Thalys excuseert zich voor alle incidenten van afgelopen weken: “Onze organisatie bleek niet sterk genoeg”

Vertragingen, technische problemen, een snikhete trein en een evacuatie die te traag op gang kwam. Het is slechts een greep uit de problemen waarmee de reizigers van Thalys werden geconfronteerd. Jaques Damas, CEO van Thalys, excuseert zich voor alle incidenten. “Ik wil mijn excuses aanbieden aan degenen onder u die rechtstreeks betrokken waren bij de incidenten van de afgelopen weken”, klinkt het. Hij laat ook weten welke maatregelen het bedrijf zal treffen om zulke situaties te vermijden.

EmKe

In de maand juli doken er heel wat problemen op tijdens reizen met de Thalystrein. De chaos begon met panne door de hitte, het was toen buiten bijna veertig graden. Daarbovenop werd het ook snikheet in de defecte trein door problemen met de airco. Inzittenden sloegen een raam kapot voor frisse lucht en verschillende mensen werden onwel. Nog geen week later viel opnieuw een Thalys stil na een aanrijding met een dier, vijf uur later konden de passagiers overstappen op een andere trein.

Jaques Damas, CEO van Thalys, biedt zijn excuses aan. “Dit is zeker niet het niveau van dienstverlening dat we onze klanten willen bieden.” “Ook al liggen de oorzaken hiervan buiten onze controle, we moeten ervoor zorgen dat deze incidenten zo weinig mogelijk impact hebben op u als reizigers”, gaat hij verder. “Onze klantendienst stelt alles in het werk om de vele aanvragen binnen een redelijke termijn te beantwoorden.”

Maatregelen

“We hebben alles gedaan om de passagiers zo goed mogelijk te helpen, maar onze organisatie bleek echter niet sterk genoeg om de intensiteit en de opeenstapeling van storingen het hoofd te bieden”, geeft Damas toe. “Deze gebeurtenissen lieten ons toe om zonder uitstel enkele eerste maatregelen te nemen, die we graag met u delen”.

Zo zouden ze het aantal dagelijkse treinritten hebben beperkt om “terug de betrouwbare en kwalitatieve dienstverlening te kunnen bieden”. Daarbij voorzien ze ook een oplossing in het geval van een afschaffing. “We voorzien enkele tickets zodat u uw reis makkelijker kunt omboeken”. Die maatregel zou er wel voor zorgen dat er minder plaats is in de treinen in augustus.

Het bedrijf stelt een onderhoudsplan voor om ook de treinstellen beter bewapenen tegen extreme factoren zoals hitte. Daarnaast versterken ze meteen de aanwezigheid van de teams “in het station, aan boord van de treinen, bij onze klantendienst en in het operationele centrum.”

Tot slot “mag je ervan verzekerd zijn dat alle Thalysteams er alles aan doen om uw vertrouwen terug te winnen en te behouden”, zegt Damas nog.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER