AFP or licensors

Strijd om de streamer: Disney steekt Netflix voorbij met aantal abonnees

Disney heeft met zijn verschillende streamingdiensten opgeteld meer abonnees dan zijn concurrent Netflix. Dat blijkt uit de cijfers van het afgelopen kwartaal. Terwijl het tanende Netflix 220,67 miljoen streamingabonnees telt, heeft Disney er - met Disney+, Hulu en ESPN+ opgeteld - net iets meer: 221,1 miljoen. Tegelijk kondigde Disney aan dat het de abonnementsprijs zal optrekken voor abonnees die advertentieloos willen streamen.

In de strijd om de streamende kijker trekt Walt Disney Co op dit moment aan het langste eind. Zo blijkt uit de cijfers van het afgelopen kwartaal. Kondigde voormalig marktleider Netflix vorige maand nog aan dat het de voorgaande drie maanden nog bijna 1 miljoen betalende klanten had verloren, dan zag Disney net een aanwas van abonnees bij zijn verschillende streamingdiensten, waardoor het groter wordt dan zijn grootste concurrent.

In totaal betalen er nu ruim 221 miljoen abonnees geld aan Disney om naar video’s te kijken. Het gaat hier om de optelsom van de betalende klanten van Disney+, Hulu en sportstreamer ESPN+. Disney+ heeft nu 152 miljoen abonnees, Hulu 46,2 miljoen en ESPN+ 22,8 miljoen. Van dat drietal is in België alleen Disney+ beschikbaar.

Met of zonder advertenties

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers kondigde Disney aan dat het in de VS de abonnementsprijs met 3 dollar zal optrekken voor wie vanaf eind dit jaar zonder advertenties naar Disney+ wil kijken. Dat zal 10,99 dollar kosten. Wie wel advertenties wil verteren, zal de bestaande abonnementsprijs betalen. 

Onlangs kondigde Netflix aan dat het ook met een abonnement met advertenties zal komen. Dat moet goedkoper zijn dan het bestaande abonnement. 

De prijzen voor Hulu, ook eigendom van Disney, zullen met 1 tot 2 dollar per maand stijgen, afhankelijk van de abonnementsvorm.

In een reactie op de goede cijfers, is het aandeel van Disney de hoogte ingegaan.

Meest gelezen