De makers van ‘Gotham Knights’: “We halen het maximale potentieel uit Batmans sidekicks”
InterviewEen Batman-game zonder Batman: dat wordt ‘Gotham Knights’, een openwereld-actiegame die op 15 oktober op je console of pc wordt losgelaten. Volgens game director Geoffrey Ellenor en hoofdscenariste Ceri Young werd het hoog tijd dat Batgirl, Red Hood, Nightwing en Robin, de sidekicks van de ridder van de nacht, eens hun eigen game kregen.
Het idee van ‘Gotham Knights’ bestond, zoals bij de meeste videogame- en filmadaptaties van superheldenstrips, eerst op papier: tussen 2000 en 2006 liep de stripreeks ‘Batman: Gotham Knights’, waarop de aanstaande videogame gebaseerd is. Maar de makers, een in het Canadese Montréal gevestigde studio van videogamelabel WB Games, haalden ook hun mosterd bij de ‘Court of Owls’-stripcyclus uit 2012. En het game-idee was er eerst, zegt gamedirector Geoffrey Ellenor: “Al heel vroeg in ons creatieve proces waren we geïntrigeerd door het maken van een game die je samen kunt spelen, en daarmee kwamen we al snel terecht bij alle verschillende sidekicks in de Batman-franchise. We voelden ons aangetrokken tot het idee om hun verhalen te vertellen, en vroegen ons ook af wat hun maximale potentieel was. En dat leidde tot het gesprek over hoe het voor hen zou zijn om op een ochtend wakker te worden en Batmans werk te moeten doen. Dat was de creatieve kickstart. Daarna, tijdens onze research, kwamen we bij het bestaande concept van de Gotham Knights terecht.”
Visueel is het een erg duistere game. Zullen we dat ook merken in het verhaal?
Ellenor: “Er zit zeker duisternis in het verhaal. Gotham is een donkere plek. Maar ik heb tegelijkertijd het gevoel dat ons verhaal eigenlijk best optimistisch is. Het is een verhaal over het overwinnen van dingen.”
Ceri Young, hoofdscenarist: “Er is een tegenstelling. Wanneer je in Gotham bent, is het een heel duistere plek. Er is misdaad, er is de Court of Owls, er zijn schurken in de buurt, er zijn dingen die het allemaal knap intimiderend maken. We wilden je het gevoel geven dat je een held bent die een verschil probeert te maken in een moeilijke wereld. Maar wanneer je terugkomt in je in het Belfort van Gotham gevestigde commandocentrum, en je hebt alle andere personages om je heen, dan ben je met je vrienden, je familie, je collega’s, en dat geeft een warmte. Het is de plek waar je veilig bent, hoog boven de intimiderende straten. De sequenties in dat Belfry spelen zich meestal ook overdag af om dat contrast te verscherpen met de nachtelijke gevaren die je trotseert.”
Deze game speelt zich niet af in de continuïteit van de ‘Batman: Arkham’-games. Terwijl jullie studio ooit wel ‘Batman: Arkham Origins’ maakte. Wat was de aanleiding voor die keuze?
Ellenor: “We wilden gewoon heel graag iets nieuws doen. Het Arkham-universum was nooit in onze gedachten.”
De combat, het vechten, voelt net zo vuil aan als in de ‘Arkham’-games. Het is straatvechten.
Ellenor: “We wilden dat onze gevechten gebaseerd zijn op de realiteit. De meeste stripboekgevechten zijn overdreven. Je krijgt superheldenposes, en gesprekken die op een onverwachte manier worden gevoerd, en mensen die in staat zijn tot coole dingen die je waarschijnlijk niet in het echte leven kunt doen. Maar om onze gevechten te laten aanvoelen alsof ze passen in deze stad, voelden we dat we een dat sommige van die bewegingen doordrenkt moesten zijn van een rauwe lichamelijkheid. Dus ja, je zult zien dat sommige mensen behoorlijk hard in het gezicht worden geslagen in ‘Gotham Knights’. Maar we hebben het gevoel dat we zo de superheldenfantasie verbinden met de duisternis en het geloofwaardige realisme van onze versie van Gotham City.”
Er zullen wat roleplaying-game-elementen in Gotham Knights zitten, maar er is niet bepaald een ‘grind’. Je bent al erg krachtig wanneer het spel begint. Hoe balanceer je het leveren van een power fantasy met mogelijkheden voor spelers om toch hun eigen personage te ontwikkelen?
Ellenor: “We besteedden veel tijd om ervoor te zorgen dat je je bij de aanvang van de game niet te veel als een beginner voelt. Je bent geen kind dat met een stok het bos in wordt gestuurd om zich te verdedigen tegen vier ratten en een wolf, zoals in een doorsnee RPG. Je moet je competent voelen. Je werd getraind door Batman. Je hebt gewerkt voor de grootmeester van de misdaadbestrijding in Gotham City. Maar op vrijwel dezelfde manier als een speler geleidelijk aan vertrouwd raakt met besturing en mechanieken van een videogame, ontwikkelen je personages hun eigen vaardigheden en expertise. We wilden dat de spelmechanieken daarbij zouden passen, zodat je als speler beter wordt in het spel. Je strijder wordt steeds meer een expert, een duistere ridder op zichzelf.”
Zal elk van de vier personages zijn eigen verhaal hebben, of is er een gemeenschappelijk narratief dat ze allemaal volgen?
Young: “Er is een gemeenschappelijk verhaal dat ze allemaal delen, maar de thema’s zijn voor elk personage anders. Als je ‘Gotham Knights’ vier keer doorspeelt, zie je vier verschillende versies van dezelfde scène. Robin reageert niet op dezelfde manier op de dingen die Nightwing doet. Of Red Hood. Of Batgirl. Afgezien daarvan heeft elk personage zijn eigen verhaalboog waarin ze hun specifieke scènes zullen hebben, en die thema’s zullen uniek zijn voor elk personage. Als je als Batgirl speelt, ga je iets meer zien over haar verhaal en haar interpretatie van de dood van haar meester. En als je als Red Hood speelt, dan ga je zien hoe hij daarop reageert. “
Wanneer je kijkt naar bestaande openwereld-actiegames, hoe onderscheidt deze game zich dan van de concurrentie?
Ellenor: “Wij hebben Gotham. En in onze versie is het echt een unieke plek. De hele gamewereld is een stad vol slechteriken en verhalen. We vertellen een uniek Gotham-verhaal, met helden die daar thuishoren.”
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Review
'Batman: Arkham Knight': een duistere videogame-trip à la David Lynch
Wat een verontrustend, infernaal delirium is 'Batman: Arkham Knight', de vierde (en laatste) aflevering in de reeks videogames rond de DC Comics-stripfiguur. Met personages die, inclusief de gevlederde superheld zelf, voorgoed veranderd zullen zijn in je perceptie nadat je de verhaallijn hebt doorgeploegd. Met een speelbaarheid die over de hele lijn op snee is. Maar ook met een voor het eerst bestuurbare Batmobile, die de panache van de game eerder afremt dan dat hij iets wezenlijks toevoegt aan het geheel. -
-
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
-
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
Op 21 april 1989 bracht het Japanse bedrijf Nintendo de Gameboy uit, speciaal ontworpen om Tetris te spelen. De spelconsole viert vandaag zijn 35ste verjaardag. In totaal werden er meer dan 120 miljoen spelcomputers verkocht. Ook al worden er geen nieuwe Gameboys meer gemaakt, het blijft toch nog steeds een populair item op websites voor tweedehandsspullen. -
Film
Na schrappen van 'Batgirl': grote baas van Marvel steekt Adil El Arbi en Bilall Fallah een hart onder de riem
Het nieuws dat ‘Batgirl’, de superheldenfilm van het regisseursduo Adil El Arbi (34) en Bilall Fallah (36) geschrapt wordt, kwam als een donderslag bij heldere hemel. Toch kunnen ze rekenen op veel warme reacties uit hun omgeving. Op Instagram bedankt Adil enkele van zijn collega’s en fans. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
-
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
De beste manier om democratie te verspreiden, is met een wapen in de hand. Dat is het opgepompte militaristische sfeertje waarin ‘Helldivers 2’ baadt, een coöperatieve shooter waarin je buitenaardse monsters en robots afknalt. De omkadering is tongue-in-cheek, de actie is bloedserieus én bijzonder plezant. -
Batman wordt 75: Batman Day en nieuwe animatiefilmpjes
Ondanks het feit dat hij eigenlijk tijdloos is viert Batman dit jaar zijn 75ste verjaardag. 2014 wordt een echt feestjaar voor de vleermuis, met onder meer een Batman Day, een kunstgalerij en enkele gloednieuwe animatiefilmpjes. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen