Aantal verkeersdoden sterk gestegen sinds begin dit jaar, 5 ongevallen per dag met e-step: “Cijfers zien er echt niet goed uit”
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In totaal kwamen 231 mensen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Ook het aantal ongevallen met e-steps en elektrische fietsen neemt toe. “We spreken al over vijf ongevallen per dag met een e-step”, zegt Stef Willems van Vias aan Freek Braeckman bij HLN Live. “De cijfers zien er echt niet goed uit.”
“In de verkeersveiligheidsbarometer bekijken we de cijfers van de eerste zes maanden van dit jaar. We doen dit elke drie maanden. Dit zijn de cijfers vanaf begin dit jaar tot eind juli. We hebben die cijfers vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. We spreken hier over het aantal doden ter plekke. Er zijn natuurlijk ook mensen die overlijden in het ziekenhuis. Dat aantal is nog niet bij deze cijfers geteld. De huidige balans is dus nog zwaarder dan we nu communiceren”, zegt Stef Willems van Veiligheidsinstituut Vias bij HLN Live.
“Er kwamen 231 personen om het leven (+40%). Vorig jaar waren dat er 166. Toen waren er nog heel wat beperkingen vanwege de coronapandemie, ook 2020 was een atypisch jaar”, gaat Willems verder. “Eigenlijk zitten we nu ongeveer op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie in 2019.”
Het aantal overleden voetgangers steeg van 13 naar 35 doden, een verontrustende tendens. Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy, waarbij zes voetgangers/carnavalisten om het leven kwamen. Vias registreert ook een stijging van ongevallen met bromfietsen (+28%), fietsen (+23%) en voetgangers (+20%). “Alles wat kwetsbaar is in ons verkeer, zullen we extra moeten beschermen. Die cijfers zien er echt niet goed uit.”
Aantal verkeersdoden
• In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016.
• In Wallonië was de stijging nog groter dan in Vlaanderen: van 63 naar 111 doden.
• In Brussel steeg het dodental van 4 naar 7.
• In Vlaanderen was de stijging het grootst in de provincie West-Vlaanderen. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. Twaalf daarvan vielen bij ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. Antwerpen kende een status quo. In Limburg (-4 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar.
Enorme stijging van ongevallen met e-steps en elektrische fietsen
Sinds kort houdt Vias ook aparte cijfers bij voor elektrische fietsen en e-steps. “In de eerste zes maanden van dit jaar zien we 2,5 keer meer ongevallen met elektrische steps dan vorig jaar in dezelfde periode”, zegt Willems. In Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een e-step van 181 naar 388.
“Enerzijds is er een betere registratie van het aantal ongevallen met e-steps, anderzijds gebeuren er meer ongevallen op het terrein. We spreken nu toch al over vijf ongevallen per dag met een elektrische step. Vanaf 1 juli zijn er nieuwe regels ingevoerd. Laat ons hopen dat die een effect hebben. Zo geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Ook mag er niet meer op het trottoir gereden worden en mag men niet meer met twee op een step. Bij 11 procent van de ongevallen met een e-step waren de bestuurders jonger dan 16 jaar.”
Het aantal ongevallen met fietsers stijgt met meer dan 20 procent. Er gebeurden 4.581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste tien jaar noteerden. Het aantal ongevallen met elektrische fietsen steeg enorm. Er gebeurden 1.433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar, een stijging met 47 procent.
Aantal letselongevallen
Het aantal letselongevallen steeg in de drie regio’s: van 4.433 naar 4.954 in Wallonië (+12%), van 9.513 naar 11.534 in Vlaanderen (+21%) en van 1.578 naar 2.079 in Brussel (+32%). Nationaal stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de vrachtwagenongevallen. Dat aantal blijft stabiel.
Cijfers halveren tegen 2030
“De cijfers moeten zakken. Er zijn doelstellingen op internationaal, nationaal en regionaal niveau gesteld dat de cijfers tegen 2030 moeten halveren. Men heeft het referentiejaar 2019 gebruikt. De laatste vijf jaar is er geen structurele verbetering meer van de verkeersveiligheid in ons land. De cijfers stagneren. Dat kun je niet tolereren.”
“Zwakke weggebruikers moeten zich in alle veiligheid kunnen verplaatsen. We moeten daar echt op inzetten de komende jaren. Dat kan onder andere door nog meer op veilige infrastructuur in te zetten. Onlangs hebben we nog een studie naar buiten gebracht over het rijbewijs met punten. Dat kan ook een hulpmiddel zijn om hardleerse chauffeurs sneller tot inkeer te brengen. Het is geen wondermiddel, maar wel een hulpmiddel dat ontbreekt in ons land. Vias durft te pleiten om dit in te voeren”, besluit Willems bij HLN Live.
Lees ook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Afscheid in besloten kring van Marcel (74) die stierf bij arbeidsongeval: “Hij was een eeuwige optimist”
Waregem -
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE23
"Ze was dood toen ik thuiskwam. En dan heb ik haar begraven, ja”: de bizarre uitleg van Hans D.
De uitleg van Hans D. (78) doet bij de speurders de wenkbrauwen fronsen. Want over wat er 30 jaar geleden in Sint-Martens-Latem met zijn vrouw Annie De Poortere is gebeurd, had hij dit te zeggen: “Ik heb haar begraven, ja. Maar ze was al dood toen ik thuiskwam.” Wat kunnen de speurders hiermee? En kan Hans D. nog wel veroordeeld worden? Advocaat en professor strafrecht Joachim Meese legt uit hoe moeilijk dit onderzoek nog wordt.Sint-Martens-Latem -
PREMIUM
VELOVEILIG VLAANDEREN. Dit zijn de beste én de slechtste leerlingen van de klas in de vijf provincies. En dit willen ze doen om de knelpunten aan te pakken
Tienduizenden HLN-lezers hebben deze maand gevaarlijke fietspunten aangeduid op onze VeloVeilig-kaart en 37.516 mensen deden ook mee aan een bevraging over hoe fietsvriendelijk hun stad of gemeente is. De resultaten zijn bekend. Maar wat vinden de besturen zelf van hun resultaat en wat gaan ze ermee doen? Het grote overzicht van de primussen en de slechtste leerlingen per provincie. -
-
PREMIUM168
Nu dieren in de grondwet staan, gaan we nog vlees mogen eten? “Er zal anders gekeken worden naar dierenwelzijn”
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
UPDATE8
“Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”: vermoorde Laura Trappeniers maakte zich volgens vriendin zorgen over huurder die naast haar woonde
Na de gruwelijke vondst op Tenerife van het verminkte lijk van Laura Trappeniers (66) staat de politie op het Canarische eiland voor een mysterie. Misschien kan een van haar vriendinnen echter wel voor een doorbraak zorgen. Volgens haar maakte onze landgenote zich zorgen over de huurder die in het pand ernaast woonde. “Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”, zou ze zelfs gezegd hebben. -
13
Landbouwers snakken naar droog weer
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
-
Opmars superschimmel ook in België "onafwendbaar”
De dodelijke schimmel ‘Candida auris’ is aan een wereldwijde opmars bezig. Sinds 2016 werden in België veertien besmettingen vastgesteld, waarvan zes vorig jaar. Het Departement Zorg maakt de schimmel daarom meldingsplichtig, schrijft Het Nieuwsblad zaterdag. -
Meisje (11) raakt levensgevaarlijk gewond bij aanrijding in Seraing
Een meisje van 11 jaar is vrijdagavond levensgevaarlijk gewond geraakt toen ze in Seraing werd aangereden door een wagen. Dat meldt het parket van Luik. -
PREMIUM
De razzia op café die het leven heeft gekost aan vader en zijn vier zonen vlak voor Bevrijding. “Het was een vergissing”
Molenbeersel