AFP or licensors

Goedkoop Duits 9 euro-ticket voor openbaar vervoer heeft 1,8 miljoen ton CO2 uitgespaard

Het goedkope maandticket van amper 9 euro dat Duitsland invoerde voor alle vormen van openbaar vervoer heeft 1,8 miljoen ton CO₂ uitgespaard. Dat heeft de Duitse vereniging voor openbaar vervoer VDV berekend. Duitsland voerde  het systeem begin juni in. Het loopt morgenavond af, al klinkt de roep om verlenging luid. 

Met het ticket kunnen reizigers over heel het land regionale treinen nemen, maar evengoed metro, tram of bus. De formule was een succes: meer mensen lieten hun auto thuis en op die manier zou dus 1,8 miljoen ton aan CO₂ uitgespaard zijn. Dat is ongeveer het equivalent van de jaarlijkse uitstoot van anderhalf miljoen auto's die op fossiele brandstoffen rijden. 

Er werden ongeveer 52 miljoen tickets verkocht, terwijl ook 10 miljoen mensen deelnamen die al een abonnement hadden. Op het platteland was het succes minder, omdat er minder aanbod was, maar uit een studie blijkt dat er heel wat nieuwe reizigers het openbaar vervoer namen. 

Ongeveer 20 procent gaf aan vroeger "zelden of nooit" het streekvervoer te gebruiken; 27 procent van de klanten gaf aan vroeger hoogstens één keer per maand de bus of de tram te nemen. 

10 procent van de gebruikers zei dat ze minstens één keer per week een verplaatsing die ze normaal gezien met de auto hadden gemaakt, nu met het openbaar vervoer maakten, zo blijkt nog uit een bevraging bij 6.000 respondenten die week na week hun transportgedrag bijhielden. Vooral alledaagse verplaatsingen naar de dokter of de supermarkt waren populair, 52 procent van de reizigers gebruikte daarvoor het 9 euro-ticket. Een derde van de passagiers zou het ook gebruikt hebben om naar het werk te gaan. 

Maar veel nieuwe treingebruikers betekent niet per se  (evenredig veel) minder autoritten: sommige mensen gingen gewoon meer de trein nemen, bovenop hun verplaatsingen met de wagen. Uiteindelijk zou ongeveer 10 procent van de verplaatsingen met het openbaar vervoer in augustus een autorit hebben vervangen, wat meer is dan eerst gedacht. "We hebben tijdens die drie maanden evenveel CO₂ uitgespaard als we zouden uitsparen door een heel jaar lang een algemene snelheidsbeperking op te leggen", zegt VDV-topman Oliver Wolff. 

En wat nu?

De Duitse regering had het goedkope ticket ingevoerd als compensatie voor de stijgende energieprijzen. De formule loopt morgen af, maar de bevolking heeft trek in meer. 

De ministers van Transport van de Duitse deelstaten hebben de centrale regering van bondskanselier Olaf Scholz (SPD, sociaaldemocraten) al gevraagd om te kijken naar een vervolg. 

Evident is dat niet, want Berlijn - en zeker de liberalen van de FDP - geeft liever niet al te veel geld meer uit. De SPD heeft nu een ticket van 49 euro voorgesteld dat over het hele land geldig zou zijn en waarbij de factuur verdeeld zou worden tussen het federale niveau en de deelstaten, schrijft het blad Bild. 

De stad Berlijn - waar de SPD aan de macht is - zou verder willen gaan en het ticket van 9 euro als aparte entiteit willen behouden tot het einde van het jaar. 

AFP or licensors

Meest gelezen