Veilig terug naar school: wanneer mogen kinderen op het voetpad rijden? En welke accessoires zijn onmisbaar?
HLN ShopHet einde van de zomervakantie is daar: vanaf morgen gaan leerlingen in het hele land weer met de fiets naar school. Helaas is de fiets niet altijd het veiligste vervoersmiddel. Hoe zorg je ervoor dat je kind veiliger naar school trapt? HLN Shop geeft vijf tips.
Zorg voor de juiste accessoires
Veilig fietsen begint al vóór je je stalen ros opklimt, met de juiste accessoires. Scholen en preventieadviseurs kunnen er niet genoeg op hameren: een fietshelm is - hoewel geen wettelijke - toch vrijwel een morele verplichting voor je bengel. Is je kind geen fan, laat hem/haar dan vooral zelf een model uit het ruime aanbod prints en kleuren uitkiezen. Fietsen jullie in het donker? Dan maakt ook het gekende fluovesten deel uit van je verkeersveilige outfit.
Tip: Wil je kind geen lelijke fluovest dragen? Deze stijlvolle bodyglowers van Go Fluo vallen zeker wél in de smaak.
Fietscontrole
Helm op, hesje aan? Je bent pas vertrekkensklaar als je fiets dat ook is. Dat wil zeggen: controleer goed op voorhand of alles nog naar behoren functioneert. Zeker indien jullie fietsen al even op stal staan. Zijn de banden correct opgepompt? Staan het zadel en stuur niet te laag of te hoog? Haal indien nodig een bus smeerolie boven voor de ketting en assen, en check vooral ook of de remmen het goed doen en de lichten werken. Verder zijn een fietsbel en reflectoren verplicht. Is je tweewieler niet helemaal in orde, is het not done om je met je kind de baan op te begeven.
Veilige omweg
Stippel van tevoren de beste route uit naar jullie bestemming. Dit is zeker niet altijd ook de kortste. Het kan aangewezen zijn een zekere omweg te maken om via een fietsstraat of door een park te fietsen in plaats van een shortcut te nemen langs een drukke baan. Zorg ervoor dat je kind zich zelfverzekerd voelt op de fiets en verken de route indien mogelijk al een paar keer op voorhand. Als je kind nog maar net kan fietsen, oefen dan eerst op een rustige plek tot hij of zij zich veilig genoeg voelt, alvorens je in het drukke verkeer te smijten.
Bekijk ook: Deze fietshelmen met lieveheersbeestjes zijn veilig én kindvriendelijk
Rij zelf aan de linkerkant
Rij liefst links naast je kind. Zo passeren inhalende voertuigen langs jouw zijde en voorkom je dat je kind te veel uitwijkt. Is het niet mogelijk om naast elkaar te fietsen, rij dan achter je kind. Op die manier verlies je hem of haar niet uit het oog en kan je kind zelf het tempo bepalen. Kinderen tot 9 jaar mogen ook op het voetpad fietsen indien de diameter van hun wielen niet groter is dan 50 cm. Bevinden jullie je buiten de bebouwde kom en is er geen fietspad? Dan mogen jullie allebei op het voetpad rechts rijden.
Assertief fietsen
Let er ook op dat je kind steeds goed vooruitkijkt en zich niet laat afleiden door zaken die losstaan van het verkeer. Anticiperen is vaak nog erg moeilijk voor een kind, dus vertel je kleintje goed op voorhand wat er gaat gebeuren. Naderen jullie een kruispunt en moet je vertragen om te kijken of er iets aankomt? Gaan jullie afslaan? Moeten jullie iemand voorrang verlenen? Verbiedt een verkeersbord het om een bepaalde straat in te rijden? Springt het licht op rood en moet je remmen? Door zulke situaties telkens rustig aan te kondigen, leert je kind op termijn ook zelf anticiperen en zich assertief bewegen in het verkeer.
Van fietshelmen en kinderzitjes tot fluovesten: Bekijk hier onze accessoires om weer veilig naar school te fietsen.
Lees ook:
Het bovenstaande artikel is geschreven in opdracht van de commerciële afdeling van DPG Media en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
vtwonen
Stralend schone ramen: met deze tips verban je vegen voorgoed naar het verleden
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen