Axa zette crashtest met Tesla in scène: "Brand werd vanop afstand gesticht”
Verzekeringsmaatschappij Axa heeft zijn verontschuldigingen aangeboden voor een gemanipuleerde crashtest met een Tesla. De elektrische wagen zou tijdens de test in brand zijn gevlogen, maar in werkelijkheid was het Axa zelf die het vuur aanstak. “We moesten maatregelen nemen om het publiek te beschermen.”
Vorige week plaatste AXA een video van een crashtest met een Tesla. Daarop is te zien hoe een gele Tesla Model S met hoge snelheid over een obstakel schiet, om zijn as draait en op zijn dak belandt. Even later is een enorme knal te horen, waarna er brand uitbreekt in het voorste gedeelte van het voertuig. Op die manier wilde Axa aantonen hoe snel de batterij van een elektrische auto in brand kon schieten.
Maar wat blijkt nu? Er zat helemaal geen batterij in de Tesla. Axa had de batterij op voorhand verwijderd. Het vuur werd “onder gecontroleerde omstandigheden” aangestoken en zelfs nog wat aangewakkerd met vuurwerk. Iets wat veel experts al eerder vermoedden.
Lees verder onder de video.
Axa geeft zijn fout nu duidelijk toe in een persverklaring en verontschuldigt zich: “Tijdens deze test moesten we maatregelen nemen om de veiligheid van het publiek te waarborgen. Daarom had de testauto geen accu en werd de brand op afstand gesticht. De auto had dus geen schade opgelopen aan de onderkant, waardoor de batterij in brand zou kunnen vliegen. Dit hadden we expliciet moeten vermelden in de communicatie na de test, met name in het persbericht en in de aangeleverde afbeeldingen.”
“Helft meer ongevallen”
De verzekeringsmaatschappij blijft wel benadrukken dat er de helft meer ongevallen gebeuren met elektrische wagens dan in vergelijking met traditionele wagens. Daarvoor baseren ze zich op een eigen studie. Vooral het rijgedrag van bestuurders in elektrische wagens zou voor meer ongevallen zorgen. “Dat komt vooral omdat die voertuigen veel sneller én krachtiger uit de startblokken schieten, en chauffeurs dit niet gewend zijn”
Elektrische auto’s zouden wel minder zwaar beschadigd uit een ongeval komen. Dat komt omdat ze een pak zwaarder zijn dan klassieke brandstofwagens. En het is bovendien vaak de lichtste wagen die de meeste schade oploopt.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij