ImageGlobe

Kunnen supermarkten helpen om te besparen? Of mag ik ze niet geloven?

De supermarkten beloven ons in hun reclamecampagnes meer koopkracht. We zouden dus meer moeten kunnen kopen voor hetzelfde geld. Ook al wordt het leven duurder. Wat moeten we denken van die campagnes? En waarom is er plots zo veel aandacht voor de huismerken? De Inspecteur zoekt het uit! 

Winkels pakken uit met opvallende acties en grote campagnes. De discounters zoals Aldi en Lidl zetten al jaren in op hun huismerken en blijven dat doen. Maar ook klassieke ketens zoals Delhaize en Carrefour pakken uit met een grote campagne om de eigen merken in de kijker te zetten. 

Elke supermarkt maakt de belofte dat hun actie de koopkracht vergroot. "Het is nog maar de vraag of dat effectief zo is", zegt Stefan Van Rompaey, expert bij de winkelorganisatie RetailDetail. 

Koopkrachtacties zijn geen kortingsacties

Het is niet zo dat de supermarkten de prijzen verlagen. "Elke keten wil vooral de weg wijzen naar de goedkopere alternatieven in het assortiment", zegt Van Rompaey. "Zeker de klassieke supermarkten zoals Delhaize en Carrefour voelen zich genoodzaakt om dat te doen. De klant vindt het goedkopere alternatief soms moeilijk in het grote aanbod."

De actie focust op de eigen merken. Geen enkele supermarkt spreekt van een prijsverlaging.

Stefan Van Rompaey, expert bij Retail Detail

Koopkrachtacties zijn dus geen kortingsacties. En dat kan volgens Van Rompaey ook niet. "De supermarkten staan ook onder druk. Elke keten wordt geconfronteerd met hogere kosten. Zowel op het vlak van energie, transport en grondstoffen." 

De prijzen in de supermarkt zijn ook echt gestegen. Maar dat betekent niet dat supermarkten grote winsten boeken. "De ketens geven winstmarge op om de prijsstijgingen te beperken voor de klant", zegt Van Rompaey. "Zelfs ketens die altijd een grote marge hadden, zoals Colruyt en Delhaize bijvoorbeeld, moeten nu toegevingen doen." 

Diepvriesproducten gaan duurder worden door hoge energieprijzen. Het is slim om je diepvriezer goed te vullen.

Stefan Van Rompaey, expert bij Retail Detail

Moeten bekende merken vrezen voor hun toekomst, nu er zo veel huismerken verkocht worden? Volgens Van Rompaey hangt dat af van merk tot merk. 

"De heel grote merken zoals Coca-Cola, Lays en Nutella maken zich geen zorgen. Die multinationals kunnen de prijzen doorrekenen zonder omzet te verliezen." Hoe komt dat? "Die merken blijven we kopen, ook al stijgt de prijs", zegt Van Rompaey. "Veel mensen blijven de fles Coca-Cola in hun winkelmandje leggen, ook al wordt die duurder."

"Minder grote merken kunnen wél in de problemen komen", zegt Van Rompaey. "Kleinere spelers, de B-merken zoals we ze soms noemen, hebben niet de onderhandelingsmacht om prijsverhogingen door te drukken. Die kunnen in de problemen komen." 

Moeten we er als consument op letten dat we onze eigen Belgische merken blijven kopen? “Als je de financiële marge hebt om dat te doen, is dat zeker een goed idee", zegt Van Rompaey. "Je steunt zo onze eigen economie en dat is altijd een goede zaak." 

Einde van de prijsstijgingen nog niet in zicht

"Ik vrees dat de prijsstijgingen gaan blijven duren", zegt Van Rompaey. "De energiecrisis is nog lang niet voorbij. Fabrikanten en winkelketens kunnen niet anders dan die kosten doorrekenen of verlies maken."

Van Rompaey voorspelt duurdere prijzen in de vers- en diepvriesafdeling. "Door de droogte zal er minder aanbod zijn van bepaalde verse producten. En ook diepvriesproducten worden duurder. De federatie van de koelbedrijven heeft deze week aangekondigd dat de prijzen gaan stijgen omdat de energiefactuur anders niet te betalen is."

Je doet met een promotie alleen voordeel als je sowieso van plan was om dat product te kopen. Anders laat je het beter liggen.

Stefan Van Rompaey, expert bij Retail Detail

Hij geeft nog meer goede raad. "Blijf ook kritisch voor de promoties die supermarkten nu doen. Je kan daarmee besparen. Maar alleen als je ook echt van plan bent om dat product effectief te kopen. Als je het alleen koopt omdat het in promotie staat, laat je het beter liggen." 

Meest gelezen