Nu de prijzen zo hard schommelen: heeft het zin om maandelijks je voorschot aan te passen?
Wie bij zijn energieleverancier inlogt op de online klantenzone, ziet met de huidige schommelende gasprijzen regelmatig het voorgestelde voorschot meeschommelen. Soms zelfs met een verschil van 100 euro. Maar hoe regelmatig moet je dat voorschot nu aanpassen? Telkens het voorstel verandert? Of heeft dat geen zin? En welk bedrag kies je best?
“De berekeningen waarmee in de klantenzone voorschotten gesimuleerd worden, volgen inderdaad de huidige – schommelende – tarieven”, zegt Mark Van Hamme, woordvoerder van Eneco. “Maar de daadwerkelijke tarieven die de klanten uiteindelijk aangerekend krijgen, wijzigen maar om de drie maand. Per kwartaal dus. Onze klanten raden we dus aan om telkens bij het begin van een nieuw kwartaal – bijvoorbeeld begin april – het voorschot te controleren én indien nodig aan te passen. Om de drie maand is dus voldoende, al raden we wel zeer hard aan om dat ook telkens te doen als het nodig is. We zien schrijnende situaties bij mensen die een té laag voorschot hebben.”
Ook bij Engie klinkt het dat één keer om de drie maand voldoende is om een realistisch voorschot te hebben. Bij TotalEnergies en Luminus raden ze ook af om dat wekelijks op te volgen. Zij stellen “één keer per maand” voor. “Sowieso kun je het bij ons ook maar één keer per maand aanpassen”, zegt Greet Roosen, woordvoerster van TotalEnergies. “Vaker heeft echt geen nut door de vele schommelingen.”
Rest nog de vraag of je telkens het hoogste bedrag moet kiezen dat voorgesteld wordt. “Zie je dat er op korte termijn grote schommelingen zijn in het bedrag dat wij voorstellen, neem dan de gulden middenweg”, zegt Van Hamme. “Is het de ene week 400 euro en de week erna 300, neem dan iets van een 350. Dan bouw je toch wat zekerheid in.”