© ANP

Diploma niet doorslaggevend meer: drie op de vier bedrijven nodigen ook sollicitanten zonder vereiste opleiding uit

Bedrijven stellen zich tegenwoordig heel soepel op om de grote krapte op de arbeidsmarkt te counteren. Drie op de vier werkgevers willen kandidaten die niet het vereiste diploma hebben, toch op gesprek laten komen. Tegelijk blijkt uit de ruime bevraging van bedrijfsnieuwssite Made in en Jobat dat kandidaat-werknemers zich te snel laten afschrikken door wat ze in de vacature lezen.

StV

Zelfs in tijden van hoge inflatie en energiecrisis is de schaarste aan personeel hét grote hoofdbreken van vele bedrijven. In opdracht van Made in en vacaturewebsite Jobat bevroeg onderzoeksbureau iVox 1.000 Vlaamse werknemers/werkzoekenden en 349 werkgevers hierover. Drie op de vier werkgevers – zowel van kleinere kmo’s als grote spelers – bevestigen dat ze moeilijk nieuwe arbeidskrachten vinden.

Uit de bevraging blijkt dat bedrijven de drempel voor kandidaten al kunnen verlagen als ze hun vacatures anders opstellen. Werknemers laten zich te vaak afschrikken door wat ze in die jobomschrijvingen lezen. Slechts 46% zou solliciteren als ze niet het vereiste diploma hebben voor een bepaalde vacature, terwijl drie op de vier werkgevers net bereid zijn om hen wél op gesprek te laten komen. Daarvan willen bijna acht op de tien een extra opleiding aanbieden aan deze potentiële werknemers. Als kandidaten aan 60 tot 80% van de profieleisen van de vacature beantwoorden, is dat al voldoende voor het merendeel van de werkgevers.

Tegelijk tonen werknemers zich ook kritisch: minder dan de helft zegt interessante vacatures tegen te komen. Ook daar ligt een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven: het aantrekkelijker maken van hun jobadvertenties.

Hoge lonen

Volgens werknemers blijft loon de belangrijkste verleidingstruc. Vier op de vijf (82%) zeggen dat ze stappen zullen ondernemen als ze elders meer kunnen verdienen: meer info over de aanbieding inwinnen (54%), op de aanbieding ingaan (13%) of ze gebruiken om met de eigen werkgever te onderhandelen over het loon (15%). Werkgevers onderschatten die intenties van hun personeel: slechts 38% denkt dat zijn werknemer info zal inwinnen over die andere job.

Op het vlak van thuiswerk zitten werkgevers en werknemers op dezelfde lijn wat het aantal dagen betreft. Een derde van de bevraagde bedrijven kan geen thuiswerk aanbieden, een derde laat twee à drie dagen thuiswerk per week toe.

Opvallend is dat meer werknemers zichzelf productiever thuis vinden (39%) dan op kantoor (16%), zeker in grote bedrijven. Werkgevers zien die bonus van thuiswerk veel minder: zij denken dat hun personeel even productief (40%) of thuis minder productief (27%) is. Ook over het aantal gewerkte uren verschillen ze van mening: werknemers vinden dat ze thuis evenveel uren kloppen, terwijl werkgevers het tegenovergestelde denken.

Dit vinden werkgevers hun sterkste troeven om werknemers aan te trekken

1. Werkzekerheid bieden (34%)

2. Interessante jobinhoud (29%)

3. Prettige werksfeer (29%)

4. Toffe collega’s (27%)

5. Flexibele werkregeling (26%)

Dit vinden werknemers het belangrijkst bij een werkgever

1. Goede ligging (49%)

2. Aantrekkelijk loon/voordelen (40%)

3. Prettige werksfeer (40%)

4. Interessante jobinhoud (40%)

5. Balans werk/privé (37%)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER