Ivan Put

Klantenstop bij energieleverancier Bolt in Brussel wegens te veel wanbetalers

Brusselaars die een nieuwe energieleverancier zoeken, kunnen vanaf vandaag niet meer aankloppen bij het energieplatform Bolt. Voorlopig neemt het bedrijf geen nieuwe Brusselse klanten aan. Ook in Wallonië voert het een tijdelijke klantenstop in.

Wie in een Brusselse gemeente woont en op de website van Bolt Energie een prijssimulatie wil berekenen, zal het bericht krijgen dat het onmogelijk is om zich te registreren. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in groene stroom, neemt tijdelijk geen nieuwe klanten meer aan in het Brussels gewest. "We doen voorlopig een klantenstop in Brussel, omdat we zelf niet nog meer mensen willen aantrekken die de facturen niet meer kunnen betalen", legt woordvoerster van Bolt Dorien Janssens uit. 

We willen vermijden dat er bij de eindafrekening een grote shock volgt

Dorien Janssens, woordvoerder Bolt

Tegen het einde van het jaar wil het bedrijf een tijdelijke balans opmaken. De klantenstop, die overigens ook in Wallonië geldt, maar niet in Vlaanderen, is tijdelijk. Hoe lang het bedrijf die maatregel wil aanhouden is nog niet duidelijk. "Het is spijtig om dit te zeggen, maar we stellen vast dat er meer wanbetalers zijn in die regio's", zegt Janssens. "De boodschap aan de overheid is dan ook: doe er iets aan."

De klantenstop heeft geen impact op bestaande klanten. Zij kunnen nog steeds een nieuw contract afsluiten, ook als zij bijvoorbeeld van Vlaanderen naar Brussel verhuizen. Wel zullen bestaande klanten deze week nog een bericht krijgen van Bolt met de vraag om het maandelijkse voorschotbedrag te verhogen. "Mensen betalen een bepaald voorschotbedrag, maar we zien dat het met de huidige prijzen onvoldoende is. We willen vermijden dat er bij de eindafrekening een grote shock volgt."

Niet ideaal

Verder nuanceert Bolt dat het probleem vooral aan de energiecrisis ligt. "Door de energiecrisis in combinatie met bestaande regelgeving in Wallonië en Brussel willen we als bedrijf geen risico lopen", zegt Dorien Janssens. "We willen de crisis te lijf gaan en gezond blijven groeien."

"We zien dat de elektriciteit en gasprijzen de laatste dagen weer dalen", zegt Janssens. "Als deze trend zich doortrekt, zullen we snel kunnen hervatten. We evalueren de situatie wekelijks."

"Het blijft wel een feit dat de regelgeving in Brussel en Wallonië niet ideaal is voor energieleveranciers", klinkt het nog. "Zij draaien op voor niet-betaalde facturen: zowel de energie, de netkosten als de taksen dienen wij alsnog door te storten aan overheden en netbeheerder, ook wanneer we deze niet kunnen innen. Langs de andere kant dient de leverancier voor een ruime periode stroom te blijven voorzien, ook nadat facturen reeds herhaaldelijk niet betaald zijn. In Vlaanderen is de regelgeving meer in balans."

Meest gelezen