ROBIN UTRECHT

Wat met oude dieselwagens die worden afgekeurd na vernieuwde roettest? "Garages weten niet altijd wat gedaan" 

Bestuurders van een oudere dieselwagen die na de roettest wordt afgekeurd, krijgen niet altijd goed advies van hun garagist. Sinds deze zomer wordt er bij de autokeuringscentra een nieuwe roettest uitgevoerd, waarbij het aantal vervuilende stofdeeltjes in de uitstoot wordt gemeten. De redactie van Radio2 krijgt geregeld getuigenissen van wanhopige dieselrijders, van wie de wagen is afgekeurd en die niet goed weten hoe het verder moet.

Sinds de invoering van de nieuwe roettest is ongeveer 6 procent van de betrokken dieselwagens afgekeurd. Dat blijkt uit cijfers van GOCA Vlaanderen, die de autokeuringscentra overkoepelt. Dat zijn meestal de oudste dieselwagens, met euronorm 5a. In Wallonië worden deze auto's trouwens niet aan de nieuwe roettest onderworpen. Daarom steken sommige Vlamingen de taalgrens over voor hun autokeuring.

Als een auto wordt afgekeurd, staat de eigenaar vaak voor een moeilijke keuze: investeren in aanpassingen of niet? Bovendien wordt de eigenaar vaker geconfronteerd met garagisten die zelf niet goed weten wat te adviseren. Het kan helpen om een roetfilter te laten reinigen of te vervangen, maar het is niet altijd voldoende. Dat blijkt uit de verhalen die Radio 2 binnenkrijgt. De kosten kunnen ook hoog oplopen. Zo getuigt een luisteraar over een factuur van 4.000 euro, toen die een roetfilter liet vervangen bij zijn garage. Zijn dieselwagen was toen zelfs geen vier jaar oud.

"Advies garagisten schiet tekort"

Traxio, de federatie van de autohandel en -reparatie en aanverwante sectoren, die ook de garages vertegenwoordigt, geeft toe dat het advies van garages soms tekortschiet. "Om te beginnen hebben niet alle garages gelijkaardige meettoestellen als bij de autokeuring. Daar is intussen gelukkig een inhaalbeweging aan de gang. Met de juiste meettoestellen gaan garages vooraf ook beter kunnen inschatten of een auto wel of niet door de keuring zal raken", vertelt Filip Rylant van Traxio.  

Met de juiste meettoestellen zullen garages vooraf beter kunnen inschatten welke auto's niet door de keuring zullen geraken

Filip Rylant, mobiliteitsorganisatie TRAXIO

Ook de oplossingen die garages voorstellen, zijn soms te beperkt. "Het klopt dat de roetfilter de mogelijke boosdoener kan zijn. Op zich is dat logisch, want de roetfilter is onderhevig aan slijtage. Al kan een slecht meetresultaat ook andere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan een klep die niet meer goed werkt, met een slechte verbranding tot gevolg."

Er is gelukkig wel verandering op komst. "Er zijn zopas nieuwe voorbereidingen gestart om de klant beter bij te staan in de toekomst. Het doel is om de uitstoot van wagens te verbeteren, en dat is positief voor het milieu, de luchtkwaliteit én de consument."

Keuringscentra wel blij met nieuwe aanpak

De Vlaamse autokeuringscentra juichen deze nieuwe aandacht voor het milieu toe. "Het zal alvast veel herkeuringen overbodig maken", zegt Sofie Vanhout van GOCA, de organisatie die de Vlaamse autokeuringscentra vertegenwoordigt.

Tegelijkertijd veegt de organisatie alle twijfel van tafel. Volgens Sofie Vanhout zijn de deeltjestellers op de autokeuringscentra uitvoerig getest en hebben ze ook alle controles doorlopen. "Twijfel je toch over de testresultaten tijdens de keuring? Wend je dan zeker tot de stationschef of de betrokken keuringsonderneming." GOCA Vlaanderen belooft dat elke klacht onderzocht wordt. 

De norm om wagens af te keuren ligt zeer hoog

Sofie Vanhout (GOCA Vlaanderen), vertegenwoordigt autokeuringscentra

De organisatie heeft ook begrip voor de zorgen van de eigenaars van de afgekeurde dieselwagens. "We willen mensen niet treffen met deze maatregel. Je moet weten dat de norm die we hanteren om wagens af te keuren al zeer hoog is ingeschat. Wie boven dat miljoen deeltjes per kubieke centimeter zit, heeft echt een zéér vervuilende auto. Uit recent onderzoek blijkt dat er roetdeeltjes teruggevonden zijn in de hersenen en organen van embryo's. Dat zegt genoeg, denk ik", aldus Vanhout.

Opvallend nog is dat de uitstoot van vrachtwagens of tractoren nog niet op deze manier wordt gecontroleerd. Volgens GOCA Vlaanderen komt daar binnenkort verandering in.

Meest gelezen