Deze 26-jarige Japanner werd een van ‘s werelds jongste miljardairs door virtuele YouTubers te beheren

Riku Tazumi, een 26-jarige Japanner, is een van de jongste miljardairs op aarde. Dat komt omdat het bedrijf dat hij oprichtte, Anycolor Inc., het behoorlijk goed doet op de aandelenmarkt. Opmerkelijk: de onderneming houdt zich bezig met virtuele YouTubers.

Waarom is dit belangrijk?

Japan is in de ban van virtuele YouTubers of VTubers. Dat zijn vloggers die niet hun eigen gezicht tonen, maar dat van een avatar. Meestal neemt die de vorm aan van stripfiguren of karakters uit Japanse animatieseries. De mensen achter die karakters zoeken steeds vaker managers om hun operatie te beheren. Dat is wat Anycolor doet.

Opmerkelijk: De industrie is in het land intussen zo groot, dat de aandelenkoers van Anycolor sinds de beursgang in juni maar liefst 700 procent is gestegen.

  • Het is nu een van de best presterende bedrijven op de Tokyo Stock Exchange, de primaire aandelen- en effectenbeurs van Japan.

  • De firma zou nu zo’n 362 miljard Japanse yen waard zijn, omgerekend zo’n 2,5 miljard euro.

  • Oprichter Riku Tazumi, slechts 26 jaar oud, bezit 45 procent van de aandelen.

  • Dat betekent dat de aandelen van de ondernemer nu zo’n 1,1 miljard euro waard zijn. 

Vertrouwen in VTubers is groot

  • Dat Anycolor het zo goed doet, lijkt een teken te zijn dat investeerders in Japan de wereld van VTubers omarmen.

  • Het bedrijf beheert momenteel zo’n 140 contentmakers, die elk hun eigen karakter bezitten op YouTube.

  • Dat een talentbureau voor virtuele karakters het goed doet, is echter niet verbazingwekkend, vertelt Masahiro Hasegawa, analist bij de Japanse onderzoeksfirma Humanmedia, aan Bloomberg.

  • “Talentbureau’s zijn traditioneel gezien een extreem sterke onderneming binnen Japan. Mensen wedden nu dat dit de volgende generatie van zo’n zaken is.”

  • Investeerders geloven dat Anycolor nu ook in het buitenland succesvol kan worden, in tegenstelling tot traditionele Japanse talentbureau’s.

Winstgevende zaak: In september publiceerde Anycolor voor het eerst sinds de beursgang een inkomstenrapport.

  • Het lijkt goed te gaan met de zaak: de operationele winst was tijdens het tweede kwartaal verdriedubbeld naar 2,1 miljard yen, omgerekend zo’n 14 miljoen euro, tegenover dezelfde periode vorig jaar.

  • Ook de Engelstalige diensten blijken succesvol. Het verdiende daar tijdens het tweede kwartaal al 1,6 miljard yen (11 miljoen euro) aan, een verdubbeling tegenover de periode januari tot maart.

  • Nadat het nieuws in september bekend werd gemaakt, schoot de koers van Anycolor met bijna 50 procent omhoog naar zo’n 11.000 yen (75 euro) per aandeel.

  • Intussen ligt die zelfs nog hoger en schommelt de prijs rond de 12.000 yen (82 euro).

(bg)

Meer