Omstreden Duits tolsysteem voor buitenlandse bestuurders weer stap dichterbij
Het Duitse parlement heeft vrijdag ingestemd met de tolplannen van de regering. Daarmee komt het omstreden tolsysteem weer een stap dichterbij. In het nieuwe systeem moeten buitenlandse automobilisten tol gaan betalen op de Duitse snelweg.
Het plan stuitte op veel verzet van verschillende deelstaten en kan ook in Nederland op weinig sympathie rekenen. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen keurde het plan eerder al af en ook in Limburg is afkeurend gereageerd op het plan van de oosterburen.
Nog niet zeker
Of het tolsysteem er definitief komt is nog niet zeker. Het plan moet nog worden goedgekeurd door de Bundesrat. De Duitse Eerste Kamer, waarin vertegenwoordigers van de deelstaten zitting hebben, heeft zich zeer kritisch uitgelaten over de zogeheten Maut. Tolheffing is volgens de Bundesrat “anti-Europees” en slecht voor de economie in de grensstreek.
Deze week wees verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU), bedenker van de snelwegtaks, een voorstel van de senaat af om een uitzonderingspositie te maken voor de grensregio’s.
Vertragen
De Bundesrat kan de vrijdag aangenomen wet niet naar de prullenbak verwijzen, maar de invoering van de tolheffing – gepland voor 2019 – wel fors vertragen. Daardoor zou de tolwet mogelijk niet meer voor de Bondsdagverkiezingen dit najaar worden bekrachtigd - zoals Dobrindt wil - maar op het bordje van de nieuwe Bondsregering kunnen belanden. Omdat behalve Dobrindts CSU eigenlijk geen enkele andere partij echt trek heeft in de snelwegtol, wordt de kans dat de Maut dan helemaal van tafel gaat niet gering geacht.