“Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er, vraag is alleen wanneer”
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”, zegt ze in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de afgelopen oktobermaand op het vlak van filezwaarte de op één na zwaarste oktobermaand was sinds 2011, het begin van de officiële metingen door het Verkeerscentrum.
KIJK. In oktober 2022 stonden we meer in de file dan tijdens de coronaperiode. Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum legt uit hoe dat komt
In een reactie op die toegenomen cijfers stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters dat “we onze kilometers moeten vergroenen en verschuiven”. Op het vlak van vergroening gaat de elektrificatie van het wagenpark volgens haar “de goede richting uit”. Op het vlak van verschuiven wil de Open Vld bedrijven in de logistieke sector aansporen om de binnenvaart of het spoor te gebruiken als alternatief voor het vrachtvervoer.
Camionettisering
Daarnaast wil de minister ook iets doen aan de klassieke “muur van vrachtwagens op de autosnelwegen”. “Die moet verdwijnen”, klinkt het. Wat het probleem van de ‘camionettisering’ betreft, verwijst minister Peeters naar de kilometerheffing voor bestelwagens. “De studie voor de verruiming van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens werd intussen op mijn initiatief opgestart”, stelt de Vlaamse minister.
Een voorwaarde is dat het een belastingverschuiving is, en geen belastingverhoging
Minister Peeters snijdt ook het gevoelige debat over de slimme kilometerheffing voor personenwagens opnieuw aan. De vorige Vlaamse regering liet een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke invoering van zo’n heffing. Maar nog voor het consortium zijn onderzoek kon afronden, veranderde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het geweer van schouder en belandden de plannen voor een kilometerheffing in de prullenmand. Ook in het regeerakkoord van de huidige regering is geen wegenheffing voorzien.
Deze legislatuur komt de heffing er dus niet, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft zich al meermaals uitgesproken voor zo’n slimme kilometerheffing, maar dan onder specifieke voorwaarden.
Die boodschap herhaalt de liberale minister nu: “Het moet gaan om een gebiedsdekkende, slimme kilometerheffing gekoppeld aan een taksshift. We focussen hierbij op het gebruik van het voertuig in plaats van het bezit (de huidige verkeersbelastingen verschuiven naar belastingen op het gebruik ervan). Een voorwaarde is dat het een belastingverschuiving is, en geen belastingverhoging. Kortom: het is niet de vraag of de slimme, gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan taks shift er komt, maar wanneer”, besluit Peeters.
Minister Peeters kent de oplossingen wel, maar krijgt ze niet doorgedrukt.
Oppositiepartij Groen is niet onder de indruk van de maatregelen en plannen van minister Peeters, integendeel. “Ze krijgt echt geen deuk in een pak boter geslagen”, stelt Vlaams parlementslid Stijn Bex scherp. “We wisten al dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Nu blijkt dat Vlamingen ook meer in de file staan omdat de ambities voor een modal shift totaal niet gehaald worden. Terwijl de minister dit al jaren als prioriteiten ziet. Peeters kent de oplossingen wel, maar krijgt ze niet doorgedrukt”, meent Bex.
De Groen-politicus vindt niet dat de minister moet wachten op een draagvlak voor de invoering van de slimme kilometerheffing voor personenwagens. “Ze moet dat draagvlak zelf creëren. Uiteindelijk zal minister Peeters vooral vijf jaar gewacht te hebben op draagvlak. Intussen staat de Vlaming in de file, met alle mogelijke negatieve impact op onze welvaart”, besluit Bex.
“Asociale maatregel”
Het Vlaams Belang noemt de kilometerheffing in een reactie een “asociale maatregel”. “Veel werknemers kunnen hun uren niet kiezen en zijn dus gedwongen tot de verkeersspits”, zegt Vlaams Parlementslid Bart Claes. “Er zou beter een wegenvignet ingevoerd worden ter vervanging van de jaarlijkse verkeersbelasting, zodat ook buitenlandse chauffeurs meebetalen en de kosten voor het onderhoud van onze wegen eerlijker verdeeld worden tussen al wie er gebruik van maakt. Om de files aan te pakken, moeten bovendien ook de inkomsten uit brandstofaccijnzen naar de gewesten vloeien zodat die kunnen geïnvesteerd worden in betere infrastructuur.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
PREMIUM79
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
Is de Belgische economie verloren zonder migratie? Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) noemde een migratiestop “niet nodig en niet wenselijk”. Hoewel de minister ietwat kort de bocht ging, geven academici hem wel gelijk. “Zonder buitenlandse arbeidskrachten zouden verschillende sectoren ongetwijfeld in de problemen komen.” -
PREMIUM
Vandaag wordt een zomerse dag, maar niet in heel het land. Onze weerman legt uit waar we zon mogen verwachten
Dit jaar is 1 mei niet alleen het feest van de arbeid, maar ook het feest van de zon. De barbecue kan aangestoken worden, althans op sommige plekken in ons land. Waar mogen we zomerse temperaturen verwachten? En hoe warm zal het precies worden? Onze weerman David Dehenauw legt uit wat je vandaag en morgen mag verwachten. -
-
PREMIUM87
“Wij willen niet enkel 500 euro verschil voor werkenden”: Open Vld lanceert voorstel voor pensioenwijziging
-
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
“Na deze verkiezingen komen er moeilijke tijden aan, ook budgettair. En moeten er dus moeilijke keuzes gemaakt worden.” Dat zegt Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere op de vooravond van 1 mei, de Dag van de Arbeid. Ook stelt ze voor het minimumloon naar 2.500 euro (bruto) op te trekken. Opvallend: Conner Rousseau tekent present, maar staat niet mee op het podium. Dat blijft voorbehouden aan lijsttrekkers en Gentenaars. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
13
Kamer vraagt nationale herdenkingsdag voor klimaatslachtoffers
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM10
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
Zes op de veertien geteste crèmes – die populair zijn bij Belgen – bieden niet de bescherming die wordt beloofd, dat blijkt uit een onderzoek van Testaankoop. Over welke zonnecrèmes gaat het? Hoe komt het dat je die nog steeds kan kopen bij de apotheek of drogist? En moet je je zorgen maken over de beschermingsfactor van jouw zonnecrème? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zocht het uit. -
WEERBERICHT. Tot 25 graden, maar kans op onweer: “Warme dag, behalve aan zee”
Het blijft vandaag op de meeste plaatsen droog en in het binnenland kan de temperatuur stijgen tot 25 graden. Maar ook een onweer met hagelbuien is niet uitgesloten. -
Explosief ontploft tegen voorgevel in Gounodstraat in Antwerpen
Antwerpen
157 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerbob jansens
patrrik versys
Paul Philippaerts
Leonarda Van Opbroecke
daan aerts