“Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er, vraag is alleen wanneer”
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”, zegt ze in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de afgelopen oktobermaand op het vlak van filezwaarte de op één na zwaarste oktobermaand was sinds 2011, het begin van de officiële metingen door het Verkeerscentrum.
KIJK. In oktober 2022 stonden we meer in de file dan tijdens de coronaperiode. Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum legt uit hoe dat komt
In een reactie op die toegenomen cijfers stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters dat “we onze kilometers moeten vergroenen en verschuiven”. Op het vlak van vergroening gaat de elektrificatie van het wagenpark volgens haar “de goede richting uit”. Op het vlak van verschuiven wil de Open Vld bedrijven in de logistieke sector aansporen om de binnenvaart of het spoor te gebruiken als alternatief voor het vrachtvervoer.
Camionettisering
Daarnaast wil de minister ook iets doen aan de klassieke “muur van vrachtwagens op de autosnelwegen”. “Die moet verdwijnen”, klinkt het. Wat het probleem van de ‘camionettisering’ betreft, verwijst minister Peeters naar de kilometerheffing voor bestelwagens. “De studie voor de verruiming van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens werd intussen op mijn initiatief opgestart”, stelt de Vlaamse minister.
Een voorwaarde is dat het een belastingverschuiving is, en geen belastingverhoging
Minister Peeters snijdt ook het gevoelige debat over de slimme kilometerheffing voor personenwagens opnieuw aan. De vorige Vlaamse regering liet een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke invoering van zo’n heffing. Maar nog voor het consortium zijn onderzoek kon afronden, veranderde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het geweer van schouder en belandden de plannen voor een kilometerheffing in de prullenmand. Ook in het regeerakkoord van de huidige regering is geen wegenheffing voorzien.
Deze legislatuur komt de heffing er dus niet, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft zich al meermaals uitgesproken voor zo’n slimme kilometerheffing, maar dan onder specifieke voorwaarden.
Die boodschap herhaalt de liberale minister nu: “Het moet gaan om een gebiedsdekkende, slimme kilometerheffing gekoppeld aan een taksshift. We focussen hierbij op het gebruik van het voertuig in plaats van het bezit (de huidige verkeersbelastingen verschuiven naar belastingen op het gebruik ervan). Een voorwaarde is dat het een belastingverschuiving is, en geen belastingverhoging. Kortom: het is niet de vraag of de slimme, gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan taks shift er komt, maar wanneer”, besluit Peeters.
Minister Peeters kent de oplossingen wel, maar krijgt ze niet doorgedrukt.
Oppositiepartij Groen is niet onder de indruk van de maatregelen en plannen van minister Peeters, integendeel. “Ze krijgt echt geen deuk in een pak boter geslagen”, stelt Vlaams parlementslid Stijn Bex scherp. “We wisten al dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Nu blijkt dat Vlamingen ook meer in de file staan omdat de ambities voor een modal shift totaal niet gehaald worden. Terwijl de minister dit al jaren als prioriteiten ziet. Peeters kent de oplossingen wel, maar krijgt ze niet doorgedrukt”, meent Bex.
De Groen-politicus vindt niet dat de minister moet wachten op een draagvlak voor de invoering van de slimme kilometerheffing voor personenwagens. “Ze moet dat draagvlak zelf creëren. Uiteindelijk zal minister Peeters vooral vijf jaar gewacht te hebben op draagvlak. Intussen staat de Vlaming in de file, met alle mogelijke negatieve impact op onze welvaart”, besluit Bex.
“Asociale maatregel”
Het Vlaams Belang noemt de kilometerheffing in een reactie een “asociale maatregel”. “Veel werknemers kunnen hun uren niet kiezen en zijn dus gedwongen tot de verkeersspits”, zegt Vlaams Parlementslid Bart Claes. “Er zou beter een wegenvignet ingevoerd worden ter vervanging van de jaarlijkse verkeersbelasting, zodat ook buitenlandse chauffeurs meebetalen en de kosten voor het onderhoud van onze wegen eerlijker verdeeld worden tussen al wie er gebruik van maakt. Om de files aan te pakken, moeten bovendien ook de inkomsten uit brandstofaccijnzen naar de gewesten vloeien zodat die kunnen geïnvesteerd worden in betere infrastructuur.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlaamse steden en gemeenten strijden opnieuw in 10.000-stappenclash: eenvoudige manier om meer te bewegen
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
PREMIUM
1 op de 5 Vlaamse tieners combineert studies met mantelzorg: “Ik heb dat lange tijd verzwegen op school”
Maar liefst één op de vijf tieners tussen 11 en 18 jaar is mantelzorger. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mantelzorgverenigingen. “Er heerst nog steeds schaamte rond. Mensen gaan je snel als ‘zielig’ zien”, vertelt Antonia (17) die al jaren voor haar moeder zorgt, die een zeldzame spierziekte heeft. Om het combineren van zorg en studie makkelijker te maken, pleiten verenigingen nu voor een mantelzorgstatuut, naar analogie met het topsportstatuut. -
-
Technisch probleem aan bagagesysteem op Brussels Airport opgelost: deel vluchten zonder valiezen vertrokken
Zaventem -
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
“‘Op uw buik!’ riep hij. Maar ik protesteerde. Ik ben 80 jaar en ben al blij als ik op m’n benen kan staan.” Celine en Jozef werden in de nacht van vrijdag op zaterdag overvallen door twee jonge mannen op zoek naar waardevolle spullen. Ze kregen er flink van langs en werden opgesloten in hun kelder, terwijl Jozef nog maar net een openhartoperatie achter de rug had. “Ik dacht eerst dat mijn kleinkinderen een grap aan het uithalen waren. Maar toen werd ik pardoes op het bed gegooid.” Een reconstructie van een nacht waar de buurt nog lang over zal praten.Antwerpen, Kapellen -
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
“Na deze verkiezingen komen er moeilijke tijden aan, ook budgettair. En moeten er dus moeilijke keuzes gemaakt worden.” Dat zegt Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere op de vooravond van 1 mei, de Dag van de Arbeid. Ook stelt ze voor het minimumloon naar 2.500 euro (bruto) op te trekken. Opvallend: Conner Rousseau tekent present, maar staat niet mee op het podium. Dat blijft voorbehouden aan lijsttrekkers en Gentenaars. -
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
4
KIJK. Koning Filip krijgt warme ontvangst op luchthaven Namibië
Koning Filip is maandag in de Namibische hoofdstad Windhoek geland voor een officieel bezoek dat vooral in het teken staat van groene waterstof. Op de luchthaven kreeg hij een warme ontvangst, met onder meer een traditionele Afrikaanse dans. -
UPDATE160
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Er is commotie ontstaan op de middelbare school VIA Tienen nadat een leerkracht een Vlaamse vlag van een leerling in beslag had genomen tijdens de diversiteitsdag. “Het was volgens hem te provocerend”, getuigt Bassem Khalil (17) bij HLN. Op sociale media gaat de vlaggenrel rond als een lopend vuurtje, maar daar is de schooldirectie niet mee opgezet. “We betreuren het dat deze situatie is omgezet in een politiek spektakel.”Tienen -
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
157 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerbob jansens
patrrik versys
Paul Philippaerts
Leonarda Van Opbroecke
daan aerts