Met welke trucs proberen winkels jou meer geld te laten uitgeven? “Het is goed om te weten hoe je bespeeld wordt”
Het is koopjestijd voor Black Friday, maar eigenlijk proberen winkels, koffiebars of zelfs cinema’s je het hele jaar door te verleiden met allerlei ‘kortingen’ of trucjes. Ze proberen jouw financiële keuzes te beïnvloeden zonder dat je het zelf doorhebt. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels deelt daarom vijf vaak gebruikte trucs om te voorkomen dat je te veel geld uitgeeft.
Ook Wessels laat zich wel eens beïnvloeden door marketingtrucs van winkels: “Zet je mij in een winkelstraat op een drukke zaterdagmiddag, met prikkels van geluid en beelden, dan ben ik ook vatbaar. Want dan lukt het me moeilijker om rationeel over een aankoop na te denken. Achteraf besef ik dan wel dat ik erin getrapt ben. Iedereen kan zich laten verleiden, maar het is wél goed om te weten hoe je bespeeld wordt.”
Sommige bedrijven laten je graag weten voor welk van hun producten de meeste andere mensen kiezen. Kopers checken zelden of dat ook waar is.
1. Euroteken weglaten
Bij een koffieketen zie je op het bord boven de counter wat je kunt bestellen, en aan het eind van de regel staat bijvoorbeeld 5 in plaats van 5 euro. Waarom doen ze dat? “Een euroteken is een associatie met geld”, legt Wessems uit. “Dat wordt bewust weggelaten, net als andere geldassociaties zoals een komma of een streepje. Want dan gaat je brein automatisch een afweging maken. Vijf euro voor een koffie, is dat wel een goede deal? En dat is het natuurlijk niet. Deze methode kom je vooral tegen bij producten die je niet echt nodig hebt.”
KIJK. Uitgelegd in 2 minuten: zo scoor je de beste Black Friday-deal
2. Sociaal bewijs
‘Best verkocht’, ‘meest gekozen’ of ‘klantenfavoriet’, sommige bedrijven doen er alles aan om je te laten weten voor welk van hun producten de meeste andere mensen kiezen. Waarom? Wessels: “Zodat zij kunnen verkopen wat zij graag willen dat je koopt. Kopers checken zelden of het waar is. Neem een sim-onlyabonnement. Bij goedkoop, middel en duur staat dan bijvoorbeeld bij middel ‘meest gekozen’. Of dat daadwerkelijk zo is, dat weet niemand. Maar de meeste mensen weten niet wat voor data ze eigenlijk nodig hebben, dus kiezen ze voor de optie waarbij ‘meest gekozen’ staat. Als anderen er massaal voor kiezen, zal dat wel de beste optie zijn.”
3. Schaarste
‘Op is op!’ Een methode die vooral rond Black Friday haar diensten bewijst. Schaars maakt aantrekkelijk. “Je hebt hier twee varianten van: ‘het is een tijdelijke aanbieding’ is de vriendelijke versie. Een klant heeft bijvoorbeeld een week lang de kans om niet 100 maar 50 euro voor een product te betalen”, vertelt Wessels. “De tweede is competitiever: op is op. Als er slechts 10 producten over zijn en jij bent koper nummer 11, grijp jij mis. Of het daadwerkelijk ‘op’ is, is de vraag. Maar het werkt.”
Als marketeer is het de bedoeling dat de hoogste prijs eerst in het brein van de consument terechtkomt, daarna pas de lagere
4. Klassieke korting-methode: ‘anchoring’
‘Eerst 100 euro, maar nu slechts 50 euro!’ “Dit is de klassieke kortingmethode”, weet Wessels. “Als marketeer is het de bedoeling dat de hoogste prijs eerst in het brein van de consument terechtkomt, daarna pas de lagere. Als iemand je bijvoorbeeld vraagt naar je uurtarief, zeg je eerst 150 euro, maar voor deze keer doe ik het voor 75 euro. Die 75 beoordeel je dan niet objectief maar ten opzichte van die 150 euro. Als je niks had gezegd en direct 75 euro had genoemd, dan had men kunnen denken: best veel geld. Maar door ‘anchoring’ lijkt het tweede bedrag mee te vallen.”
5. Afleiding: een ‘decoy’
Stel, je gaat naar de bioscoop en er zijn drie maten popcorn. Klein 3 euro, middel 6 euro en groot 7 euro. Omdat het verschil tussen middel en groot maar 1 euro is, zullen veel mensen geneigd zijn voor de grootste te gaan. Was de middelste keuze er niet geweest, dan zou je minder snel 7 euro aan een bak popcorn uitgeven. De middelste keuze is een ‘decoy’.
Wessels: “Eigenlijk is dit een contrasteffect. Een echte ‘decoy’ is een optie die slechter is dan de anderen. Bijvoorbeeld een abonnement voor een tijdschrift waarbij de keuze is: alleen op papier 50 euro per jaar, op papier én online 100 euro per jaar en alleen internet ook 100 euro per jaar. Die optie gaat natuurlijk niemand kiezen. Bij het popcornverhaal kun je ook kiezen voor de kleine bak of de middelste als je niet die ene euro meer wil uitgeven. Zou je alleen de keuze klein of groot hebben, dan kiest driekwart van de mensen voor klein en een kwart voor de grote bak met het idee dat ze een goede deal hebben.”
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Oprichter cryptobeurs Binance Changpeng Zhao moet vier maanden de cel in
De oprichter en voormalig topman Changpeng Zhao van cryptobeurs Binance moet van een Amerikaanse rechter vier maanden de gevangenis. Hij is veroordeeld voor onder meer het overtreden van antiwitwasregels. -
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
PREMIUM
Welke verlofdagen kun je ‘opsparen’ voor lange vakantie en welke niet? Experten leggen de regels uit: “Bedrijven zondigen daar weleens tegen”
Mei is de maand van de feestdagen en het vakantiegeld. Beide doen je mogelijk dromen van een langere time-out op de werkvloer. Maar kun je vakantiedagen en overuren opsparen, bijvoorbeeld voor een langere reis of om vroeger met pensioen te gaan? Twee juridisch adviseurs leggen de mogelijkheden uit: “Via deze formule kun je tijd vergaren, maar hier stelt zich een probleem.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM
BINNENKIJKER. Zo woont interieurarchitect Dorien uit ‘Blind Gekocht’: “Ik wou echt niet op een vuile werf kijken”
-
Amazon verdrievoudigt winst: 10,4 miljard dollar op drie maanden tijd
-
Cryptomiljonair ‘Bitcoin Jesus’ opgepakt tijdens vakantie in Spanje wegens belastingontduiking
Roger Ver (45), een vroege belegger in bitcoin die bekend is onder de naam ‘Bitcoin Jesus’, is opgepakt tijdens een vakantie in Spanje. De man wordt verdacht van belastingontduiking in de Verenigde Staten, waarbij het zou gaan om een bedrag van 48 miljoen dollar. -
Beurslegende Warren Buffett verkleint belang in Apple fors
De wereldberoemde belegger Warren Buffett heeft zijn belang in Apple flink verkleind. Dat meldt de inmiddels 93-jarige Amerikaan in de kwartaalcijfers van zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway. -
PREMIUM
“De beste koop voor je brein is niet altijd de meest voordelige”: het lelijke eendje en andere trucs die ons misleiden in de supermarkt