‘Gungrave G.O.R.E’ is de luidste, lelijkste en irrelevantste videogame van dit jaar
GamereviewActiegame ‘Gungrave G.O.R.E’ lijkt op een remaster van een twintig jaar oude videogame die nooit bestaan heeft. Je waanzinnige hoofdepersonage komt scherp in beeld en heeft een krachtig vechtsysteem, maar de rest van de game verbrodt het met zijn houterige tegenstanderanimaties, zijn fletse decors en zijn compleet achterhaalde gameplaymotieven.
‘Gungrave G.O.R.E’ is een laat vervolg op twee games – ‘Gungrave’ uit 2002 en ‘Gungrave Overdose’ uit 2005 – die in een ander tijdperk op de PlayStation 2 verschenen. Tot daar alles prima: we hebben al gekkere en latere comebacks gezien in dit medium (denk aan ‘Shenmue III’, ‘Xcom: Enemy Unknown’ en ‘Wasteland 2’). Maar het is een vreemde demarche van de makers achter de game, het Koreaanse Iggymob, om te denken dat spelers in 2022 nog een boodschap hebben aan spelmotieven uit de jaren stilletjes. Zoals run-and-gun-actie met een vizier dat zich automatisch vastzet op aanstormende vijanden, een decor dat lijkt te zijn opgebouwd uit nog ongebruikte achtergronden van de oude PS2-games, blikkerende reuzendriehoeken in het decor die je richting aangeven, en een onbestaande aanvallerschoreografie (de vijanden worden gewoon naar je toe gesmeten).
Goeie intenties
Nochtans zitten er goeie intenties achter ‘Gungrave G.O.R.E’. In navolging van de twee voorgangers moet Beyond the Grave (maar zeg maar Grave), de dankzij experimentele technologie uit de doden herrezen geweldenaar, weer een nieuwe vileine organisatie hardhandig opdoeken. Deze keer is dat de Raven Clan, een crimineel genootschap dat de plak zwaait over Scumland, een fictief eiland in maritiem Zuidoost-Azië waar het merendeel van de actie in ‘Gungrave G.O.R.E’ – naast levels in Hong Kong, Vietnam, Maleisië en Singapore – zich afspeelt. Die plaatsen worden wederom geplaagd door de verspreiding van Seed, een drug zo krachtig dat ze haar gebruikers in groene monsters verandert, waar de Raven Clan haar corebusiness van heeft gemaakt.
Er zijn een pààr dingen die in het voordeel van ‘Gungrave G.O.R.E’ spreken. Je protagonist komt messcherp in beeld, en zijn bewegingen met het reuzenwapen dat hij op zijn rug draagt – een mitrailleur en vleesmolen in één, zeg maar – zijn bijzonder vloeiend. Bovendien heeft de game zijn titel hoegenaamd niet gestolen: de gore spettert, lilt en druipt alle richtingen uit nadat je een tegenstander hebt vermalen. Maar dat staat allemaal in schril contrast met de andere elementen die je in het decor zitten. ‘Gungrave G.O.R.E’ is luid, lelijk, en heeft povere animaties en omgevingseffecten.
Verder bevat het combatsysteem een immens aantal combo’s. Sommige daarvan zijn waanzinnig. Maar het merendeel gewoon onzinnig. Het belangrijkste plezier dat je uit games van dit slag haalt is dat ze lekker spelen, en dat doet ‘Gungrave G.O.R.E’ bij uitstek niet.
De verkeerde retro
Het is alsof de makers met opzet een retrogame wilden maken van ‘Gungrave G.O.R.E’. Maar hier is het ding met retrogames: niet iedere periode uit dit medium staat te roepen om terug naar het scherm te worden gebracht. Dat het zwaartepunt van de retrobeweging in dit medium ondertussen al een decennium lang de jaren 80 en 90 zijn, heeft een goeie reden: ze leverden vaak ijzersterke spelsystemen af die ondertussen een beetje verloren waren geraakt. Recentelijk, met onder meer een op stapel staande remake van ‘System Shock’, wordt die retromachine nog wat doorgetrokken naar de vroege first person shooters, met een fors teruggedrongen aantal 3D-polygonen maar wél met gemoderniseerde besturing.
Maar zie je veel moderne games opduiken die teruggrijpen naar gameplaypatronen van titels uit de jaren 2000-2005? Quasi niet, en dat heeft een goeie reden. Doorsnee consolegames uit die tijd, zoals dus de originele ‘Gungraves’, werden in een soort vacuüm gemaakt: ze waren al in 3D en de beloftes van hedendaagse epische blockbustergames, genre ‘God of War’, tekenden zich al af, maar de rekenkracht was er nog niet en de gamemakers hadden bepaalde dingen (zoals dus de zeer intuïtieve animaties en besturing van vandaag) nog lang niet beet. Die duistere periode – vòòr de komst van de momumentale AAA-games en vòòr de doorbraak van de indie-beweging – hoeven we vandaag niet meer terug te zien op ons scherm.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
-
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
Het regent de laatste jaren remakes en remasters van oude games, maar het gebeurt maar zelden dat er zo hard naar eentje wordt uitgekeken als naar ‘Final Fantasy VII Rebirth’, het tweede deel van de volledige herwerking van een van de beste RPG’s ooit. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
-
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Nijlen -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”