Zijn er koopjes te doen op het Autosalon? "Levertermijn is belangrijker geworden dan prijs"

Vandaag gaat het 100e Autosalon van start op de Heizel. Traditioneel het moment waarop autoconstructeurs kopers proberen te verleiden met voordelige "saloncondities". Maar je verwacht er deze keer beter niet te veel van, zo vertelt autojournalist Gert Verhoeven op Radio2. "We zien veel minder de prijskrakers die we in België op het Autosalon gewend zijn."

Het aanbod op het Autosalon voor de particulier is beperkt, stelt autojournalist Gert Verhoeven vast. "Het aanbod is in hoofdzaak elektrisch of plug-in hybride, dat zijn de duurdere wagens. En voor veel kopers veel te duur."

Wie op zoek is naar een kleine (en dus goedkopere) auto zal ook minder keuze hebben. "Omdat de oppervlakte van salon ongeveer de helft is van vroeger zullen niet alle modellen er staan. De kleinere en goedkopere modellen vallen dan meestal uit de boot. Die markt wordt gretig ingevuld door Chinese merken die wel aanwezig zijn." 

BEKIJK - Goedkope elektrische auto's uit China zijn blikvanger op het autosalon:

Videospeler inladen...

Zijn de kortingen de moeite?

Kortingen zullen er zijn, stelt Gert Verhoeven vast: "Maar verwacht geen wonderen. De meeste constructeurs ‘hoeven’ ook geen kortingen te geven, klanten zijn vaak al blij dat ze hun model kunnen bestellen en dat het binnen een redelijke termijn kan worden geleverd. Levertermijn is inmiddels belangrijker geworden dan prijs."

Constructeurs zullen vooral korting geven op bijkomende producten en diensten zoals een interessante financiering, een korting op de (omnium-)verzekering of een betere overname van de oude wagen. 

De meeste constructeurs hoeven geen kortingen te geven, klanten zijn vaak al blij dat hun model binnen een redelijke termijn kan worden geleverd

Autojournalist Gert Verhoeven

Hallucinante wachttijden

De wachttijden bedragen soms een jaar of zelfs langer Dat is de realiteit geworden, zegt Verhoeven. "Bij een aantal merken zijn de modellen van het vorige salon nog niet geleverd, al is er (een beetje) beterschap te merken."

Hij ziet een aantal problemen die zich hebben opgestapeld en die nog niet opgelost zijn. "Door corona waren heel veel fabrieken dicht, daardoor kwam er de crisis van de halfgeleiders, daarbovenop is de oorlog in Oekraïne gekomen. Dat zijn grote leveranciers van kabelbomen en andere elektrische componenten. Maar die fabrieken zijn dicht of vernield. Dan is er nog het probleem van de batterijen en batterijcomponenten die allemaal uit China komen. Ook daar zijn er heel veel vertragingen."   

Opmerkelijk is dat een aantal merken vooral de auto’s (snel) levert waarop hogere winstmarges worden gerealiseerd, stel Gert Verhoeven vast. "Dat betekent ook dat de kleine autootjes en stadswagentjes met weinig opties uit het gamma verdwijnen. Het is een absurde markt waarbij de goedkope auto voor de particulier dreigt te verdwijnen."

Meest gelezen