Groen pleit voor aangepast statuut voor startende leerkrachten om “beroep aantrekkelijker te maken en te houden”
Om te vermijden dat startende leerkrachten uit het beroep stappen - en zo het lerarentekort nog nijpender maken - stelt Groen voor om het statuut van startende leerkrachten te verbeteren. Dat zegt Groen-covoorzitster Nadia Naji, die meteen een eigen voorstel lanceert.
Het is een bekend probleem. Een kwart tot een derde van de startende leerkrachten geeft er binnen de vijf jaar opnieuw de brui aan. Die uitstroom speelt mee in het probleem van het lerarentekort.
Volgens Groen-covoorzitster Nadia Naji is er "hoge nood aan een beter statuut voor deze leerkrachten zodat zij de motivatie en goesting voor het beroep vasthouden en het niet na vijf jaar al uitgeblust voor bekeken houden".
De Vlaamse groenen schuiven een eigen voorstel naar voren: een statuut volgens een 3-3-2-model. Dat model zorgt er volgens Groen voor dat startende leerkrachten beter begeleid worden, meer werkzekerheid hebben en daardoor minder snel afhaken.
Concreet krijgen student-leerkrachten drie jaar basisopleiding aan een hogeschool. Daarna gaan ze drie jaar aan de slag als junior leerkracht. In die fase gaat men, met een beperkte lesopdracht, aan de slag als leerkracht maar wordt er degelijke aanvangsbegeleiding voorzien.
In de derde en laatste fase zijn dan twee optionele specialisatiejaren voorzien. In die periode zou de jonge leerkracht dan gespreid over twee jaar een eenjarige master kunnen volgen naast zijn lesopdracht. "Tijdens die verfijningsjaren van de opleiding komen vooral die elementen aan bod waar ze pas nu aan toegekomen zijn, namelijk meer gespecialiseerde (vak)didactische en pedagogische expertise, eventueel aangevuld met keuzevakken die aansluiten bij zijn of haar vakgebied", legt Naji uit.
Om alles te doen slagen, moet volgens Naji het statuut van leerkrachten aangepast worden. Een aangepast statuut voor startende leerkrachten is volgens haar ook nodig om te vermijden dat beginnende leerkrachten in tijdelijke contracten en onzekerheid blijven hangen.
"Alleen als jonge leerkrachten zich niet voortdurend zorgen moeten maken over waar ze de volgende maand kunnen lesgeven, maar zich ten volle kunnen toeleggen op hun eigenlijke taak als leerkracht, kunnen we hen gemotiveerd houden", aldus Naji. Een aangepast statuut is volgens haar "een minimumvoorwaarde om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken én te houden".
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
-
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
In 2023 waren er 78 geregistreerde arbeidsongevallen door agressie tegen onderwijspersoneel. Dat is een stijging van vijftig procent tegenover de 52 gevallen in 2022. Vlaams parlementslid Karolien Grosemans (N-VA) vroeg die cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Grosemans pleit voor nultolerantie en uitsluiting bij dergelijke feiten. -
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Freya Van den Bossche, Vlaams parlementslid voor Vooruit, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
PREMIUM64
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
Zorgwekkende conclusie uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie: slechts de helft van alle Vlaamse scholen krijgt zelf een goed rapport. “We zien geen verbetering, integendeel”, zegt inspecteur-generaal Lieven Viaene. Hij maakt duidelijk wat de grootste pijnpunten zijn. “Er is zoveel afgekomen op de scholen dat ze door de bomen het bos niet meer zien.” -
PREMIUM57
“Gigantische uitdaging voor ons onderwijs”: 15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om naar het eerste leerjaar te gaan
15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om aan de lagere school te beginnen. Dat leert de taalscreening die Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) in alle derde kleuterklasjes liet afnemen. Hij wijst een andere thuistaal aan als belangrijkste oorzaak, maar wat speelt nog mee? Hoe groot zijn de regionale verschillen? En op welke manieren wil Weyts dat ouders ook na school Nederlands meegeven? -
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft in het midden van de coronapandemie een rapport achtergehouden dat info bevatte die de veiligheid van leerkrachten en leerlingen in scholen ten goede kon komen. Dat bevestigde de topman van de Onderwijsinspectie vandaag in een interview. HLN reconstrueerde de feiten. Wie gaf de opdracht om niet te publiceren? Waarom? En wat stond er in het rapport? -
105
Valse start voor nieuwe Vlaamse toetsen door technische problemen: “Er komt een inhaalmoment”