Tik-tik, tik-tik, waarom maken je richtingaanwijzers dat geluid? “Het heeft maar één functie”
Het enige geluid dat je auto mag maken zonder dat je je zorgen hoeft te maken? Het getik van de richtingaanwijzers. Meer nog, mocht je het niet horen, dan zou je onmiddellijk aanvoelen dat er iets mis is. Maar waar komt dat wereldwijd gekende geluid vandaan? “Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond.”
Wil je verkeersongelukken vermijden, dan is het goed om te weten wat de weggebruikers rondom je van plan zijn. Dat was al zo toen we met paard en kar de weg op gingen. Handsignalen waren toen de manier om aan te geven dat je van je baan zou afwijken of stoppen – een gewoonte die we nu nog zien bij ruiters, fietsers, bromfietsers en bestuurders van oldtimers. Voor andere weggebruikers is een modern signalisatielicht verplicht.
Handjes, vlaggen en knipperlichten
De Brit Percy Douglas-Hamilton vroeg in 1909 een patent aan voor kleine, lichtgevende handjes die je aan weerszijden van je auto kon bevestigen. Omdat het handjes waren, was de boodschap voor iedereen duidelijk. Maar het idee sloeg niet echt aan. De Canadese filmster en uitvindster Florence Lawrence ontwikkelde in 1914 een mechanische voorloper van de richtingaanwijzer. Je moest op een knop drukken om op je achterbumper een vlaggetje in de lucht te steken. In de jaren 20 verschenen de weinig betrouwbare trafficators of flippers. Die schoten uit je auto als je aan een touwtje trok, wat net heel wat ongelukken bleek te veroorzaken.
In 1939 installeerde het Amerikaanse automerk Buick als eerste het elektrische knipperlicht in zijn auto’s.
In 1925 patenteerde Edgar Walz Junior een iets moderner lichtje met twee pijltjes en een stopsignaal. Maar ook hij kreeg zijn uitvinding nooit verkocht aan autofabrikanten. Vijf jaar later nam Joseph Bell een patent op het elektrische knipperlicht. In 1939 installeerde het Amerikaanse automerk Buick als eerste de richtingaanwijzers in zijn auto’s. Tot de jaren vijftig bleven allerhande hulpmiddelen voldoende om je veilig te verplaatsen. Richtingaanwijzers werden uiteindelijk verplicht toen er meer gezinsauto’s op de weg kwamen.
Microchip en elektromagneet nemen het werk over
Het is Bells knipperlicht dat voor het eerst een tikkend geluid maakte. Om het licht te laten knipperen, gebruikte Bell een veer, gemaakt uit twee metalen. Er stroomde elektriciteit door de veer, die daardoor opwarmde. De twee metalen in de veer verhitten echter op een ander tempo. Dat deed de veer buigen, zodat de stroom kort een lichtje bereikte. Die beweging maakte een klikgeluid. Wanneer het metaal afkoelde, sprong de veer weer in haar oorspronkelijke vorm en ging het licht uit.
In de jaren 90 verloren de veren hun functie. Een microchip en elektromagneet namen het werk over. Toch bleven autofabrikanten de veer installeren om het geluid te behouden. We waren het geklik namelijk gewoon. Wat je vandaag in je auto hoort wanneer je je richtingaanwijzers gebruikt, is een elektronisch geluid. Het heeft maar één functie: de bestuurder eraan herinneren dat het knipperlicht aanstaat.
In veel auto’s kan je met een knop of hendel het volume regelen, een ander geluidje kiezen of het geklik zelfs uitschakelen.
Het perfecte getik
Het elektronische geklik heeft als voordeel dat je het kan aanpassen aan je behoeften of voorkeuren. In veel auto’s kan je met een knop of hendel het volume regelen, wat handig is voor slechthorenden of voor wie zich in druk verkeer begeeft of luide muziek opzet. Evengoed kun je het geklik uitschakelen. Wie in het instructieboekje van zijn auto duikt, zal in sommige gevallen ontdekken dat het mogelijk is om ook een ander geluidje te kiezen.
Het perfecte getik aanbieden aan je klanten, is natuurlijk ook een service van de autoconstructeur. Bovendien schuilt er een stukje marketing in. Volvo brak driehonderd dode takjes voor het de mooiste toon vond. En ingenieurs die daarvoor het bos in trekken, dat haalt natuurlijk het nieuws.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwe wagens, nieuwe lampjes: ken jij deze 10 waarschuwingssymbolen?
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?