Bas De Wilde

Protest tegen afbraak stationsgebouw Kortrijk, dat op lijst bedreigde erfgoedsites in Europa staat

De NMBS wil bij de grote vernieuwingswerken aan het station van Kortrijk het stationsgebouw slopen. Dat is tegen de zin van de Vereniging voor Industriële Archeologie (VVIA) in Vlaanderen. Het gebouw is het laatste grote station dat na de Tweede Wereldoorlog wederopgebouwd is. Het staat op de shortlist van de meest belangrijke bedreigde erfgoedsites in Europa.

Het stationsgebouw in Kortrijk dateert van 1956, twee jaar voor de opening van de Wereldtentoonstelling en 12 jaar nadat het vroegere gebouw werd vernield door geallieerde bombardementen. “Het is een van de laatste voorbeelden van de wederopbouwarchitectuur van na de Tweede Wereldoorlog”, zegt Hendrik Nelde van de Vereniging voor Industriële Archeologie in Vlaanderen. Het gebouw staat op de shortlist van de meest bedreigde erfgoedsites in Europa, maar door vernieuwingswerken van de NMBS staat het op het punt te verdwijnen. 

BEKIJK - Het eerste beeld (zonder klank) van het station in het VRT-archief:

Videospeler inladen...

Belangrijk historisch gebouw

De NMBS plant grote vernieuwingswerken aan het station van Kortrijk en wil daarvoor het stationsgebouw slopen. Binnenkort worden de zeven meest bedreigde erfgoedsites in Europa verkozen. Het stationsgebouw van Kortrijk staat op de shortlist. Op 6 november 1846 vertrok in Kortrijk de eerste trein ter wereld die een landsgrens overschreed, richting Rijsel. "Het gebouw is dus historisch én stedenbouwkundig belangrijk", vertelt Hendrik Nelde van VVIA. Er zijn heel weinig gebouwen van na WO II die op zo'n uitmuntende locatie liggen en een fantastische uitstraling hebben." 

Kan erkenning sloop tegenhouden?

Dat de NMBS het gebouw wil slopen zet kwaad bloed. "In dat verhaal gaan we niet mee", zegt Hendrik Nelde. "Het gebouw is nog in goede staat. Mits een aantal ingrepen kan het nog eens 50 jaar mee. En dat voor amper de helft van de prijs die de spoorweg wil besteden aan een nieuw gebouw." Dat het gebouw nu op die Europese shortlist staat, speelt in het voordeel van VVIA. Als het gebouw een erkenning krijgt, kan dat als argument ingezet worden om het historische stationsgebouw te laten staan. De NMBS is nog volop bezig aan de plannen voor de werken en zoekt nog budgetten om alles rond te krijgen. 

Meest gelezen