vlnr: Brahim Attaeb, Karolien Debecker, Sarah Mouhamou, Lotte De Clerck, Francisco Schuster

BEKIJK - "Dromen", het nieuwe campagnelied van de STIP IT-actie tegen pesten

Vandaag gaat de STIP IT-actie van start met het campagnelied "Dromen" van de "#LikeMe"-acteurs Francisco Schuster en Lotte De Clerck. Voor het eerst krijgt de campagne tegen pesten navolging in Nederland. Ketnet-wrapperĀ Sarah Mouhamou, MNM-dj Brahim Attaeb en Radio2-presentatrice Karolien Debecker zijn dit jaar ambassadeurs van de actie.

Wat is STIP IT?

Sinds 2012 organiseert Ketnet jaarlijks een actie om kinderen te inspireren om elkaar niet te pesten. Van 2012 tot en met 2017 gebeurde dat met "De Move tegen Pesten", daarna werd dat "STIP IT". Sinds 2018 staan 4 stippen symbool: als je die op je hand tekent, dan geef je een krachtig signaal tegen pesten.Ā 

STIP staat letterlijk voor "Samen Tegen Iemand Pesten". Elke stip heeft ook een specifieke betekenis:

  • Ik vind pesten niet okĆ©, en zal er nooit aan meedoen.
  • Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  • Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij.
  • Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Dit jaar is de boodschap van de STIP IT-actie kort en krachtig: we trekken een lijn tegen pesten. "De bedoeling is dat mensen ook zoveel mogelijk samen fysiek een lijn gaan vormen, met die vier stippen op hun hand, zodat we hier de lijn, de grens, trekken tegen pesten",Ā legt Annemie Gulickx, netmanager van Ketnet, uit.Ā  Ā 

BEKIJK - De clip van "Dromen", het nieuwe campagnelied van STIP IT:

Videospeler inladen...

"Voor ons is de STIP IT-actie heel belangrijk", zegt Lotte De Clerck. "Jammer genoeg zijn er nog dagelijks problemen rond pesten. We zijn heel blij dat we dat met ons nummer "Dromen" kunnen proberen tegen te gaan. Ons nummer heeft als boodschap dat alles wat je droomt ook echt waar kan worden."Ā 

STIP IT is voor mij streven naar een wereld zonder onrecht en gewoon iedereen in zijn waarde laten

Francisco Schuster

"We willen het ook bespreekbaar maken, in de scholen en bij mensen thuis", voegt Francisco Schuster eraan toe. "Da's keibelangrijk. Ons nummer is ook een uitnodiging om te zijn wie je echt bent. Ik heb uiteraard ook al wel een paar opmerkingen gekregen en ik ben heel blij dat ik als donkere jongen die actie mag steunen, da's misschien iets wat ik als kind zelf ook nodig gehad had. Ik vind inclusiviteit heel belangrijk. STIP IT is voor mij streven naar een wereld zonder onrecht en gewoon iedereen in zijn waarde laten."Ā 

Voor het eerst ook STIP IT-actie in Nederland

Voor de eerste keer krijgt de campagne ook navolging in Nederland. "Daar zijn we heel blij om", zegt Annemie Gulickx, netmanager van Ketnet. "We hebben gemerkt dat de campagne de voorbije jaren heel veel impact heeft gehad en dat is ook in het buitenland opgevallen. NPO ZAPP, de Ketnet uit Nederland, doet zijn eerste eigen editie van STIP IT en daar zijn we heel erg trots op. Ze bouwen de campagne op zoals wij om die voetafdruk over de landsgrenzen heen groter te laten worden."Ā Ā 

"We hopen natuurlijk dat de actie zich hier net als in Vlaanderen als een olievlek verspreidt", zegt Liesbeth Demmenie-Lergner van NPO Zapp. "We zien dat al veel bekende Nederlanders en Zapp-presentatoren meedoen aan STIP IT en de vier stippen delen via hun kanalen."Ā 

Ketnet werkt voor de tweede keer samen met Radio2 en MNM, want niet alleen kinderen en jongeren, maar ook volwassenen kunnen het slachtoffer worden van pestgedrag.Ā Ā Ketnet-wrapperĀ Sarah Mouhamou, MNM-Dj Brahim Attaeb en Radio2-presentatrice Karolien DebeckerĀ nemen dit jaar het voortouw om de lijn te trekken tegen pesten.Ā 

Meest gelezen