Foto: Stad Gent

Meldingen sluikstort Gent blijven licht stijgen: "Bijna 1.000 meldingen per week"

De stad Gent krijgt elke week bijna 1.000 meldingen over sluikstort. Afvalophaler IVAGO slaagt erin die meldingen snel te verwerken en het sluikstort op te ruimen. "We blijven ook inzetten op een betere handhaving om sluikstort nog beter te voorkomen", klinkt het bij de stad.

Afgelopen jaar kreeg afvalophaler IVAGO in Gent 50.225 meldingen over sluikstort. Dat betekent dat de dienst bijna 1.000 meldingen per week krijgt. Het gros (zo’n 64 procent) loopt binnen via de meldingsapp. De populariteit ervan blijft almaar stijgen, blijkt na een vraag van gemeenteraadslid Stijn De Roo (CD&V) aan schepen Bram Van Braeckevelt (Groen).

Meer meldingen

Het totale aantal meldingen is na een jaar licht gestegen. "Daar moeten we eigenlijk blij om zijn, want het betekent dat de Gentenaar alerter is en dat we sneller kunnen optreden. Dat gebeurt ook: IVAGO ruimt in bijna 90 procent van de gevallen de sluikstorten binnen de twee dagen op", vertelt Van Braeckevelt.

De app zorgt ervoor dat meldingen nog sneller kunnen gebeuren. "Zo helpt iedereen mee om de overlast te beperken. IVAGO en de stad kunnen zo beter hotspots in kaart brengen om hardnekkige sluikstorters op te sporen en aan te pakken", zegt hij nog. In april zal Gent een algemeen netheidsrapport opstellen, met nog meer cijfers. 

Meest gelezen