Katholieke middelbare scholen kunnen opnieuw meer kunst- en praktijkvakken geven in tweede en derde graad
Katholieke middelbare scholen krijgen vanaf volgend schooljaar opnieuw meer ruimte om artistieke vorming en praktijkvakken te geven in de tweede en derde graad. Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft zogenoemde minimum-modellessentabellen voorgesteld. Scholen krijgen daarin meer uren die ze zelf kunnen invullen. Dat is een gevolg van de vernietiging van de eindtermen door het Grondwettelijk Hof.
- Twee jaar geleden keurde de Vlaamse regering nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs goed. Dat zijn een aantal minimumdoelen aan kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes die leerlingen moeten kennen en kunnen. De nadruk lag op een brede algemene vorming.
- Het Katholiek Onderwijs en de Federatie van Steinerscholen stapten naar het Grondwettelijk Hof omdat ze vonden dat hun pedagogisch project in verdrukking kwam door de vele gedetailleerde eindtermen. Ook het technisch, beroeps- en kunstonderwijs maakten zich zorgen, door de grote nadruk op algemene vakken was er minder ruimte voor praktijk- en artistieke vakken. Ook kunstleerkrachten stapten naar het Grondwettelijk Hof.
- Het Grondwettelijk Hof vernietigde de nieuwe eindtermen in juni vorig jaar. Daardoor moesten de onderwijspartners opnieuw aan tafel gaan zitten. In september bereikten ze een akkoord over minder gedetailleerde eindtermen.
In september vorig jaar bereikten de onderwijskoepels en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) een akkoord over minder strenge eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Het Grondwettelijk Hof had eerder in juni de vernieuwde eindtermen vernietigd na klachten van onder andere Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
De katholieke onderwijskoepel, de grootste van alle onderwijskoepels, heeft nu zijn zogenoemde minimum-modellessentabellen voor de tweede en derde graad voorgesteld. Scholen krijgen daarin opnieuw meer vrijheid om zelf hun lesaanbod te bepalen. "We bieden de scholen opnieuw ruimte om vanuit hun pedagogisch project eigen accenten te leggen en keuzes te maken", zegt topman Lieven Boeve.
"De eindtermen die de Vlaamse regering had goedgekeurd, maakten dat er geen ruimte meer was voor scholen om vakken als esthetica, filosofie, Duits, wiskunde... extra aan te bieden" zegt Boeve. "De vernietiging van de eindtermen heeft dat ongedaan gemaakt. In onze modellessentabellen creëren we opnieuw ruimte, zodat scholen eigen keuzes kunnen maken".
"Artistieke vorming kan opnieuw in apart vak"
Concreet biedt Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor heel wat richtingen 4 vrije lesuren die scholen zelf kunnen invullen. Daarin kan artistieke vorming opnieuw een volwaardige plaats innemen, bijvoorbeeld in een vak esthetica of plastische opvoeding. "Ik ga ervan uit dat heel wat scholen artistieke vorming opnieuw in een apart vak zullen organiseren", zegt Boeve. Scholen kunnen de extra uren ook invullen met bijvoorbeeld STEM-projecten, praktijkvakken, wiskunde, Nederlands...
We willen duidelijk maken dat vrijheid van onderwijs ook de vrijheid van scholen en leerkrachten is om het onderwijs dat ze willen aanbieden maximaal af te stemmen op eigen inzichten.
"Wij maken als onderwijskoepel de keuze niet over hoe die uren in te vullen zijn", benadrukt Boeve. "Wij bieden scholen en leerkrachten informatie op basis waarvan ze die zelf kunnen vormgeven, uitgaande van hun eigen inzichten en pedagogische project. We willen heel duidelijk maken dat vrijheid van onderwijs ook de vrijheid van scholen en leerkrachten is om het onderwijs dat ze willen aanbieden aan hun leerlingen, maximaal af te stemmen op eigen inzichten en hun eigen pedagogische project. Ik ben zeer blij dat we daarin geslaagd zijn."
Wanneer moet dit ingaan?
Er is werk aan de winkel, en het moet snel gaan. De aangepaste leerplannen voor de tweede en derde graad moeten al volgend schooljaar ingaan, op 1 september 2023 dus.