Spontane staking op luchthaven van Zaventem: verschillende vluchten zonder bagage vertrokken

Ook de namiddagploeg van bagageafhandelaar Aviapartner is niet aan het werk gegaan. Vanmorgen brak er een spontane staking uit de Brussels Airport, uit protest tegen de hoge werkdruk. Verschillende vluchten zijn moeten vertrekken zonder bagage, of met vertraging. Sociaal overleg heeft voorlopig niks opgeleverd.

De vakbonden zaten zaterdagmorgen ook samen met de directie en hebben hun punten duidelijk gemaakt. Zij zijn het niet eens met de hoge werkdruk en het rijbewijs met punten, waarbij volgens het personeel “te pas en te onpas punten worden afgetrokken, zonder dat collega’s daarvan op de hoogte worden gebracht”. Er komen nu nog verdere gesprekken, onder meer met Brussels Airport Company (BAC). Brussels Airport zelf onderstreept dat er inderdaad een systeem bestaat om te zorgen dat alle regels, zoals maximale rijsnelheid, worden nageleefd, maar dat er nooit punten zullen worden afgetrokken als mensen te laat op hun post komen, maar enkel als ze de veiligheidsregels niet volgen.

In de voormiddag waren er een aantal vertraagde vluchten en vertrokken een aantal vliegtuigen zonder bagage. Behalve voor de betrokken passagiers bleef de impact grotendeels beperkt, aangezien Tui, de luchtvaartmaatschappij die de grootste hinder ondervond door de actie, een licentie heeft om zelf bagage af te handelen.Brussels Airport raadt passagiers aan om via de website van de luchthaven te controleren met welke bagageafhandelaar hun luchtvaartmaatschappij werkt. Zo weten ze of hun vlucht al dan niet door Aviapartner wordt afgehandeld en krijgen ze gegevens van de maatschappijen die ze kunnen controleren voor hun bagage.

© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Voor aankomende passagiers met afhandelaar Aviapartner, met uitzondering van Tui, heeft het volgens de Brussels Airport-woordvoerster Nathalie Pierard geen zin om te wachten op de bagage. “Het is beter dat ze naar huis gaan en een claim indienen via hun luchtvaartmaatschappij”, onderstreept ze.

“Vanochtend rond 6.30 uur is die spontane actie begonnen”, bevestigt Pierard. “Wij werken hier op de luchthaven met nog een tweede bagageafhandelaar, Alyzia, waardoor niet alle vluchten getroffen zijn.” Brussels Airlines werkt bijvoorbeeld met Alyzia en is dus niet getroffen.

Volgens Pierard zijn er vanmorgen al verschillende vluchten vertrokken zonder bagage en zijn er ook wel vertragingen. De getroffen vluchten vertrekken met vertragingen van 15 minuten tot anderhalf uur. “Het zijn vooral veel typische vakantievluchten naar bijvoorbeeld Tenerife en Sharm El Sheikh. Het zijn vluchten van onder meer KLM, Iberia, TAP en British Airways, maar ook TUI. Die laatste heeft de meeste vluchten gepland.”

Zelf oplossen

Bij TUI zelf klinkt er geen grote paniek. “Wij werken inderdaad met Aviapartner, maar onze eigen mensen kunnen dat probleem zelf opvangen. Dat hebben we bij eerdere stakingen ook al gedaan. Dat is wel een grote geruststelling”, zegt woordvoerder Piet Demeyere. “Bij ons is er vanochtend één van onze vluchten zonder bagage vertrokken. Eentje naar Malaga. Maar dat is zo’n frequente vlucht, dat we de bagage later vandaag meesturen”, zegt hij. “Ondertussen zijn er al verschillende vluchten mét bagage vertrokken. Ik denk ook niet dat er al te grote vertragingen zullen zijn. Er is natuurlijk een verschil als je eigen mensen dat bagageproces moeten opvangen, maar toch zal de hinder miniem zijn.”

© imageBROKER/Markus Mainka

“Compleet verbijsterd”

De directie bij bagageafhandelaar Aviapartner viel uit de lucht toen ze vernam dat een deel van het personeel op Brussels Airport een spontane staking is gestart. “We zijn compleet verbijsterd: een staking in de kalmste periode van het jaar”, zegt topman Philip De Coninck. “Het argument van de te hoge werkdruk dat de vakbond inroept is op dit moment nonsens. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een en ander te maken heeft met de start van de vakantie.”

“Er zijn vandaag geen abnormale omstandigheden, zoals die in de luchtvaart natuurlijk wel kunnen opduiken”, aldus De Coninck. “De planning was perfect normaal, maar het is in onze sector natuurlijk wel zo dat we ons soms moeten reppen - we staan niet aan een lopende band. We zijn trouwens tijdens de winter blijven aanwerven.”

© Patrick Gueneau

De voorbije weken ontving de directie bovendien geen signalen over toegenomen werkdruk. Vakbonden en directie zijn al enige tijd de basis-cao aan het heronderhandelen. Voor volgende week woensdag stond daarover nieuw overleg gepland, en daarbij zou het onder andere gaan over premies en de samenstelling van de ploegen. “Rond 10 uur spreek ik de vakbonden, en ik zal hen ons voorstel dan al uit de doeken doen”, klinkt het. “Waarom konden ze niet gewoon tot woensdag wachten?”

Vorige woensdag was er al een ondernemingsraad, en ook daar kwam de werkdruk niet aan bod. Op een voor maandag geplande syndicale delegatie stond de werkdruk evenmin op de agenda die de directie vrijdag toegestuurd kreeg. Om die redenen oppert De Coninck het vermoeden dat het hier gaat om het “systematisch gijzelen van honderden reizigers bij de start van de vakantie, iets wat we enkel in België zien. Mijn buitenlandse collega’s bekijken dat met verbazing: daar bestaat er minimale dienstverlening, misschien moeten we dat bij ons ook invoeren?”

Over het probleem met de rijbewijzen had De Coninck het volgende te zeggen: “We weten dat daar een bekommernis rond is en dat sommige collega’s zich geviseerd voelen, maar is dat voldoende reden om te staken, en dat zonder voorafgaand overleg?” 

(sgg)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer