Zo ver geraken deze elektrische auto’s als het vriest
Dat elektrische auto's veel van hun actieradius verliezen onder winterse omstandigheden is algemeen bekend. Maar hoeveel is dat precies en wie zijn op dat gebied de winnaars en de verliezers? Een Noors onderzoek schept duidelijkheid.
Om te beginnen is het rijbereik van een elektrische auto doorgaans sowieso al lager dan de opgegeven WLTP-cijfers. Maar wanneer de temperatuur daalt, gaat het helemaal hard. Uit eerdere testen bleek al dat de actieradius zelfs onder milde winterse omstandigheden afneemt met tussen de 4 en 30 procent. Om te kijken hoeveel elektrische auto’s exact verliezen, werden de elektrische wagens ditmaal getest bij een temperatuur van -19 graden Celsius.
Van de opgegeven 503 kilometer rijbereik blijft in de praktijk slechts 323 kilometer over.
Tesla wint
De onderzoekers reden door tot de accu er daadwerkelijk mee stopte. De winnaar was de Tesla Model S, die 530 kilometer ver kwam op een theoretisch rijbereik van 634 kilometer - een verlies van ‘slechts’ 16,4 procent. Op plek twee eindigde de MG Marvel R (-16,8 procent), op drie de MG 5 (-17,6 procent), op vier de Kia EV6 (-17,7 procent) en de top 5 wordt vervolmaakt door de Tesla Model X Plaid (-18,2 procent).
Toytota bZ4X verliest
De auto met het grootste verschil tussen de opgegeven actieradius en de praktijk, is de Toyota bZ4X. Van de opgegeven 503 kilometer rijbereik blijft in de praktijk 323 kilometer over - dat is een verlies van 35,8 procent. De op één na slechtst presterende auto is de Skoda Enyaq iV RS (-33,7 procent), gevolgd door de Mercedes EQE 300 (-33,4 procent), de BMW i7 en de VW ID.5.
Voor alle resultaten per geteste auto klik je hier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
Hoe rijd je veilig met je elektrische wagen in de sneeuw? “De trekkracht is meestal een voordeel, maar niet op een gladde ondergrond”
Het is bijna krokusvakantie: voor heel wat Belgen hét moment voor een welverdiend weekje genieten in de sneeuw. Een avontuur dat steeds meer mensen ondernemen met een elektrische auto. Maar met een ‘EV’ in de sneeuw rijden is toch wel wat anders dan met een klassieke wagen. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn kroop achter het stuur, zocht naar de limieten en legt uit waar je moet op letten. “Eén ding is zeker: als je begint te schuiven is er geen houden meer aan.” -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
PREMIUM
Voor elektrische wagens vind je meer info over de koetswerkkleuren dan over de batterij”: wat is de bruto- en nettocapaciteit en waarom is dat belangrijk?
Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data zijn niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hij legt uit waar je op moet letten en waarom dat zo belangrijk is. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?