Wildrooster met afgeplatte bovenkant

Wildrooster kon doodgereden wolf in Oudsbergen niet tegenhouden

De wolf die in Oudsbergen op de N76 is doodgereden, kon de weg oplopen via een type wildrooster dat werd afgeraden door het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO). Dat adviseerde aan het Agentschap Wegen en Verkeer om een ander type te leggen.

De wolf die op de N76 om het leven kwam na een aanrijding, raakte mogelijk op de weg via een type wildrooster met afgeplatte buizen. Voor die roosters geplaatst werden, had het INBO nochtans geadviseerd dat een ander type wildrooster meer effect zou hebben. Iets verderop op de weg is een wilddetectiesysteem aanwezig.

“We hebben aan het Agentschap Wegen en Verkeer geadviseerd om te werken met een ander type roosters, met ronde liggers. Wolven hebben daar mogelijk minder grip op, en zo kan je ervoor zorgen dat er minder wolven de weg oversteken”, legt Jan Gouwy van het INBO uit. Bij Wegen en Verkeer bevestigen ze dat dat advies werd gegeven, maar leggen ze uit dat er op verschillende plekken langs de weg werd gekozen voor het platte type omwille van de veiligheid van fietsers.

Verschil in roosters

Het INBO gaf dat advies na een onderzoek bij het gebruik van wildroosters bij een wilddetectiesysteem in Leopoldsburg, op de Kamperbaan. “Daar hebben we dankzij camera’s vastgesteld dat wolven gemakkelijk een bepaald type wildroosters oversteken”, zegt Gouwy. “Dat zijn wildroosters met vlakke bovenkant, met een rechthoekig profiel. Wolven stappen daar gemakkelijk over.”

Voor Jan Loos van Welkom Wolf komt dit nieuws niet als een verrassing. “Wij wisten al langer dat de wildroosters die daar in de grond liggen niet deugen om wolven tegen te houden”, zegt Loos. “Helaas hadden wij die aanrijding voorspeld, exact op die ene vierkante meter, met coördinaten erbij. Dat het Agentschap Wegen en Verkeer niet op dit advies van INBO is ingegaan, is voor ons geen verrassing.” Welkom Wolf beschuldigt het Agentschap Wegen en Verkeer en bevoegd minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) al langer van het niet naleven van de zorgvuldigheidsplicht inzake de bescherming van de wolf, en bereidt daarom een rechtszaak tegen hen voor.

Beelden uit het rapport van INBO, waarbij een wolf een wildrooster met platte liggers oversteekt.

Snelheid

In België zijn intussen al 7 wolven aangereden sinds 2018. Intussen is er op de N76 ook een wilddetectiesysteem geïnstalleerd dat mensen trager laat rijden als er wild aankomt. Helpt dat dan niet? “Dergelijke detectiesystemen stonden al gepland lang voor de komst van de wolf. Ze waren eigenlijk bedoeld voor overstekende everzwijnen en reeën”, zegt Gouwy. “En voor hoefdieren werken die platte roosters wel goed. Wolven zijn flexibeler, en raken wel over die roosters.”

Ook Jan Loos ziet de voordelen van de wilddetectiesystemen, al nuanceert hij dat. “Het is een lapmiddel, nog niet de perfecte oplossing. Maar als je dan op de andere oversteekplekken wildroosters voorziet die niet deugen, dan is dat een open uitnodiging voor die wolven om zich te laten doodrijden.” Loos wijst naar de snelheid als grootste gevaar. “Maar wat erger is, is dat chauffeurs worden uitgenodigd om goed gas te geven. Uitgerekend op deze ene plek geldt een snelheidsbeperking van 90 km per uur, terwijl standaard de snelheidsbeperking 70 km per uur is op secundaire wegen.” Ook het INBO onderstreept dat er door het verlagen van de snelheid veel ongevallen met wolven en ander overstekend wild vermeden kunnen worden.

Het rooster met ronde liggers (links) en die met platte liggers (rechts)

Wegen en Verkeer betreurt de hetze. "De ontsnipperingsmaatregelen zijn bedoeld om de leefgebieden van wilde dieren te verbinden, en om de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren", laat het agentschap in een schriftelijke verklaring weten. "De vraag is of wegen wel 100 procent veilig kunnen zijn voor wolven, gezien de eigenheid en eigenschappen van het dier. Bepaalde roosters in de omgeving zijn geplaatst in het belang van de veiligheid van de fietsers en wandelaars, die ook een rol hebben in het verhaal." 

Meest gelezen