Elke twee dagen sterft een kwetsbare weggebruiker in het verkeer, Vlaams minister Lydia Peeters is "bezorgd"

In 2022 zijn er in ons land 8 procent meer mensen omgekomen in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. In totaal lieten 521 mensen het leven, 1 op de 3 van hen was een kwetsbare weggebruiker. Het aantal fietsers dat in het verkeer omkwam, stijgt zelfs naar het hoogste aantal ooit: 95 op een jaar tijd. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) betreurt de cijfers: "We blijven enorm investeren in veilige fietsinfrastructuur."

De nieuwe cijfers van Vias schetsen een somber beeld: in 2022 kwamen 521 mensen in België om bij een verkeersongeval. Dat is een stijging met 8 procent tegenover 2021, toen er 484 verkeersslachtoffers vielen.

Ook het aantal letselongevallen stijgt. In 2022 gaat het om 37.306 letselongevallen, een toename van 9 procent in vergelijking met 2021.

Kwetsbare weggebruikers

1 op de 3 verkeersdoden (34 procent) blijkt bovendien een kwetsbare weggebruiker te zijn. 95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (ten opzichte van 69 in 2021) stierven in 2022 bij een ongeval in het verkeer. Met andere woorden: ongeveer elke twee dagen komt er in ons land een kwetsbare weggebruiker om het leven. Voor fietsers gaat het om het hoogste aantal ooit.

Vier mensen stierven na een ongeval met een e-step, 3 meer dan in 2021. En ook het aantal letselongevallen met zo'n elektrische step is gestegen. In 2022 ging het om 1.715 letselongevallen, of 5 per dag. Een toename van maar liefst 63 procent ten opzichte van een jaar eerder, en waarschijnlijk nog een onderschatting want de politie wordt er niet altijd bijgehaald als iemand met een e-step valt.

Regionale verschillen

Een klein lichtpunt is er wel als we naar de regionale verschillen kijken. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7 procent. In Wallonië en Brussel is er wel een stijging op te merken.

Het aantal letselongevallen is wel in elke regio toegenomen: met 10 procent in Vlaanderen (van 21.029 naar 23.212), met 18 procent in Brussel (van 3.504 naar 4.141) en met 2 procent in Wallonië (van 9.749 naar 9.953).

Als we de Vlaamse provincies opsplitsen, is er een daling van het aantal verkeersdoden te zien in Limburg (-15), Antwerpen (-11) en Vlaams-Brabant (-6). In Oost-Vlaanderen (+5) en West-Vlaanderen (+7) is de balans wel positief.

"Er wordt hard gewerkt"

Vooral de negatieve cijfers bij de actieve weggebruikers baart het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) zorgen. "We blijven enorm investeren in veilige fietsinfrastructuur, jaarlijks minstens 300 miljoen euro", reageert de minister. "Dat is een ongezien hoog bedrag als we kijken vanwaar we komen. In 2020 werd er bijvoorbeeld nog 180 miljoen euro geïnvesteerd."

"Er wordt hard gewerkt op het terrein en de realisaties worden stilaan zichtbaar. Helaas zien we deze kentering nog niet in de cijfers. Infrastructuurwerken kennen immers een lange doorlooptijd", aldus Vlaams minister Lydia Peeters. "De opkomst van de elektrische fiets vertaalt zich nu ook in de cijfers en dat vooral bij de ouderen onder ons. Daarom blijven we ook inzetten op sensibilisering en educatie. We blijven ook binnen onze bevoegdheden inzetten op de strijd tegen de killers in het verkeer (snelheid, afleiding en rijden onder invloed). Ik hoop dat we de resultaten van de vele inspanningen ook volgend jaar in de statistieken kunnen lezen."

Meest gelezen