Wielen van nieuwste Brusselse metrostellen slijten abnormaal snel

© BELGA

De Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB heeft donderdag in haar stelplaats Jacques Brel getoond hoe de wielen van de metrostellen opnieuw perfect rond worden geslepen. Dat is nodig, want de nieuwste M7-metro vertoont een abnormale slijtage. De MIVB en de fabrikant zijn nog op zoek naar het probleem.

jvh
Bron: BELGA

Sinds midden 2021 rijdt de gloednieuwe M7 op het Brusselse metronet, maar al snel bleek dat deze geluids- en trillingsproblemen vertoonden. De oorzaak ligt bij de wielen die een abnormale ovaalvorming vertonen. Ter vergelijking: het preventief onderhoud van de wielen van het rollend materiaal wordt normaal uitgevoerd na 160.000 kilometer dienst, maar bij de M7-metrostellen is dat al nodig na 60.000 kilometer.

Een vervorming van het wiel van slechts 0,3 millimeter volstaat al om extra geluid en trillingen te veroorzaken. Om ze terug perfect rond te krijgen worden de wielen van de metro’s met een speciale kuildraaibank geslepen. Daarvoor hoeven ze niet van de sporen te gaan. Gemiddeld kan een wiel tot vijftien keer opnieuw geprofileerd worden, nadien is de minimumdiameter bereikt en moet het wiel vervangen worden.

Om de slijtage tegen te gaan zorgt de MIVB ervoor dat het automatische smeersysteem werd verbeterd en ook de sporen die slijtage tonen, krijgen een sleepbeurt. De kwestie bezorgt de openbaar vervoersmaatschappij weliswaar kopzorgen, want de metrostellen moeten vaker uit roulatie gehaald worden. Omdat ze abnormaal snel slijten wordt de fabrikant beboet. Op termijn is het wachten op betere en kwaliteitsvollere wielen die dit probleem niet ondervinden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen