RECENSIE. Het einde van een tijdperk: zo nam Panic! At The Disco na 18 jaar afscheid van de Belgische fans
MuziekHet einde van een tijdperk is aangebroken. Panic! At The Disco geeft er na 18 jaar de brui aan. Frontman Brendon Urie wordt vader, en heeft naar eigen zeggen geen tijd meer om liedjes te zingen. De band stond gisteren voor de allerlaatste keer in Antwerpen, voor een gezellig druk Sportpaleis. “Bedankt dat jullie na al die jaren nog altijd komen opdagen.”
Zo zat als een patat of gewoon een beetje zot in de kop? Met Panic! At The Disco weet je het nooit, en net dat maakt het zo amusant. Pintje in de hand, stuiterend als een pingpongbal. Eén ding is zeker: niemand in het Sportpaleis amuseerde zich beter dan Brendon Urie, de frontman die na 18 jaar afzwaait, en momenteel de wereld rond trekt om afscheid te nemen van zijn trouwe fans.
Terugkeer van de oude garde
En die zijn er. In alle vormen en maten. De met kohl besmeurde tieners van weleer keren terug als dertigers en veertigers met eerder doorsnee looks. De jonge garde is ook van de partij, dankzij enkele grote radiohits van de laatste jaren, zoals ‘High Hopes’ en ‘ME’. Allemaal komen ze voor één ding: een avondje meekelen met het vertrouwde repertoire.
Hoewel de band - als we ze nog zo mogen noemen, met enkel Urie die uit de originele formatie resteert - er normaal niet voor terugdeinst om hun golden oldies van onder het stof te halen, was dat gisterenavond niet het geval.
Toen Brendon zijn alom geprezen keel openzette, weerklonken daadwerkelijk alle nummers van zijn laatste album, ‘Viva Las Vengeance’. En laat dat nu toevallig de slechtst ontvangen plaat zijn die Panic! ooit heeft uitgebracht. Als een man die iets te bewijzen had, toonde Urie keer op keer dat de nummers in kwestie wel degelijk wérken - zo lang ze live op een podium, met begeleiding van een klassieke band, door hém persoonlijk worden gebracht. Een arsenaal aan theatrale ballades. Perfect voor Brendons grote stembereik én unieke vorm van showmanship. En helaas stuk voor stuk relatief onbekend bij het grootste deel van de meute.
Collectief dipje
Wanneer de zanger dan ook nog eens beslist om het zeemzoete ‘All By Yourself’ in te zetten, zakken zelfs de grootste superfans in elkaar. Denk aan een plaat a la ‘Angels’ van Robbie Williams: prachtig, maar zeer slecht voor sfeerbeheer. Op feestjes doorgaans dé hint van de dj dat het tijd is om naar huis te gaan. Ongetwijfeld had menig toeschouwer dit graag geweten voor ze zich toelegden op een staanplaats. De menigte wordt stiller, en de collectieve onderliggende gedachte steeds luider: “Als je niet snel ‘I Write Sins Not Tragedies’ gaat spelen, sleuren we je van dat podium af.”
Gelukkig was dit alles gesandwicht tussen een kleine, maar zorgvuldige selectie van zijn grootste hits. Zoals men de pilletjes van een wantrouwige puppy verstopt in een rolletje ham. Niet helemaal wat de luisteraar verwacht had, maar de bittere nasmaak wordt snel doorgespoeld met wat lekkers. Urie weet perfect wat hij aan het doen is - zijn eigen goesting, zoals we het van hem gewoon zijn - en wanneer hij dan eindelijk die monsterhit uit 2005 op het publiek afvuurt, is de opluchting in de zaal groot. De ontlading is navenant. De slapende menigte wordt in een fractie van een seconde weer een woeste zee van dansen, springen en meebrullen: het gaat er na 18 jaar nog steeds met de paplepel in. “Dankjewel dat jullie hier na al die tijd nog zijn”, klinkt het, gemengd met een lichte aanval van de slappe lach. “Ik hoor dat hier vooral fans van het eerste uur zijn, en ik had het niet kunnen doen zonder jullie.”
Nog een paar publieksfavorieten als ‘Nine In The Afternoon’, ‘Death of a Bachelor’ en ‘Victorious’ achterna, en het adrenalineshot was compleet.
Een afscheid met flair, op zijn eigen termen. Met weinig fan service, maar veel kwaliteit. Toeschouwers die achteraf gezien denken dat dat laatste album toch zijn charmes had, en dat de nummers gebracht werden met zo’n charisma en rock ’n roll-gehalte dat Elvis even uit de dood leek opgestaan, zijn eraan voor de moeite. Panic! At The Disco has left the building.
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
MUZIEK
Taylor Swift verbergt stiekeme liefdesverklaring aan Travis Kelce in video van nieuw nummer
Afgelopen vrijdag deelde Taylor Swift (34) haar lyric video voor ‘So High School’. Fans speculeerden al dat het nummer over de zangeres en haar vriend Travis Kelce (34) gaat. Die geruchten werden bevestigd in de video, waarin ze de initialen ‘T’ en ‘K’ benadrukte met twinkelende lichtjes, gekleurd in lichtroze, terwijl de rest van de letters wit bleef. -
-
KIJK. Vechtende fans met billen bloot bij optreden Nicki Minaj
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Muziek
Mustii vertrekt richting Malmö na ‘slechtste optreden ooit’: “Ik ga de bookmakers het tegendeel bewijzen”
“Ik ben blij dat ik eindelijk kan vertrekken.” Thomas ‘Mustii’ Mustin (33) is officieel vertrokken richting Songfestival. Onze afgevaardigde stapte maandagvoormiddag op het vliegtuig naar Zweden, maar niet voor hij de roddels over z’n vocale capaciteiten - die na enkele recente optredens opdoken - kordaat van tafel veegde. “De show in Londen was de allerslechtste uit mijn carrière”, klinkt het. “Maar daar was een goede reden voor.” -
TV1
K3 zorgt voor rode oortjes, Suzan & Freek voor vochtige ogen: Jasper Steverlinck zichtbaar ontroerd in ‘Liefde voor muziek’
-
Muziek
IN BEELD. Mustii analyseert eerste repetitie Songfestival: “We hebben nog werk”
-
MUZIEK
Keane viert twintigjarig jubileum van debuutalbum: “Nooit gedacht dat het zo'n succes zou worden”
‘Hopes and Fears’, het debuutalbum van de Britse popband Keane, bestaat twintig jaar. Het werd één van de bestverkochte Britse albums aller tijden. “Maar eigenlijk wisten we toen niet zo goed waar we mee bezig waren”, vertellen Tom Chaplin (45) en Tim Rice-Oxley (47) aan Ulrike D’hauwer op Q-Allstars. Een gesprek over het prille begin van de groep en het concert in het Koninklijk Circus in Brussel. -
Showbizz
KIJK. K3'tje Hanne krijgt slappe lach als boze wolf de noot niet haalt tijdens ‘3 Biggetjes’-musical
Hilariteit alom tijdens de opvoering van ‘De 3 Biggetjes’. Tijdens het nummer ‘Wij Zijn Gibbertjes’ kan Louis Thyssen, die de rol van Wuppert speelt, zijn hoge noot niet halen. Op het einde van zijn zin, valt zijn stem volledig weg. Dat vindt K3'tje Hanne Verbruggen hilarisch, waardoor ze niet in haar rol kan blijven en de slappe lach krijgt. -
Muziek
Act van Joost Klein op het Songfestival wordt “fysiek onmogelijk”: “Nieuwe vorm van de maanlanding”
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer