Illustratiefoto.
Volledig scherm
Illustratiefoto. © Klaas De Scheirder

Slechts een op de tachtig werknemers met bedrijfswagen ruilt die in voor mobiliteitsbudget

Slechts een op de tachtig bedienden met een bedrijfswagen heeft die wagen ingeruild voor een mobiliteitsbudget. Dat blijkt maandag uit een analyse van SD Worx bij meer dan 36.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers. Het aandeel werknemers met een mobiliteitsbudget is in 2022 wel bijna verdubbeld, van 0,10 procent in 2021 naar 0,18 procent, maar blijft dus beperkt. Met het federale mobiliteitsbudget ruilen medewerkers hun wagen in voor een budget, waarmee ze zelf hun mobiliteit duurzaam invullen. Voorlopig komen enkel bedienden met een bedrijfswagen in aanmerking.

23 reacties

  • Geert Tamsyn

    1 jaar geleden
    Voor mij mag iedereen verloond worden, hoe meer hoe liever, maar dan op kosten van wie die verloning toekent, en niet op kosten van alle belastingbetalers. Een ander laten opdraaien voor de kosten van de verloning is net iets te makkelijk.
  • jurgen vergaelen

    1 jaar geleden
    Hetgeen een aantal financiële experten hieronder vergeten is dat een salariswagen een deel van de verloning is. En een verloning moet je verdienen door al eens iets extra's te doen. Maar dat zijn bepaalde financiële experten vergeten als ze aan de tikklok staan te wachten om uit te batchen.
  • Geert Tamsyn

    1 jaar geleden
    Mobiliteitsbudget is niet alleen voor openbaar vervoer, je kan er ook andere dingen mee doen. Maar het toont weer eens aan welk een enorm financieel voordeel een bedrijfswagen biedt, en dit ten laste van alle belastingbetalers.
  • victor vandesande

    1 jaar geleden
    Mijn vrouw heeft een bedrijfswagen, ja. Ruilen voor openbaar vervoer? Probeer maar eens om 5 u op de luchthavan te geraken , of probeer s avonds om 11.30 thuis te geraken... voor de vele overuren die zij doet is dat gerechtvaardigd.
  • Tjörven De Roeck

    1 jaar geleden
    Logisch resultaat: wie verder van zijn werk woont heeft ook meer baat bij een auto dan openbaar vervoer. Daarnaast heeft een stadskern meer mobiliteitsoplossingen, maar dat geldt niet voor vele gemeentes. En dan lees ik hier voorstellen als: werk waar je woont en woon waar je werkt. Maar dan zouden onze steden overbevolkt en onbetaalbaar zijn en gemeentes verlaten. Daarnaast, wie werkt er nog hele carrière bij 1 werkgever?