Belgische gezinnen verliezen opnieuw aan koopkracht

Belgische gezinnen verliezen voor het tweede jaar op rij aan koopkracht in 2022. Dat toont de nieuwe consumentenbarometer van Testaankoop. De torenhoge inflatie weegt op ons financiële comfort. "We hameren nogmaals op het belang van steunmaatregelen voor de meest kwetsbare gezinnen", klinkt het.

Het leven is de voorbije maanden flink duurder geworden. De energieprijzen zwakken af, maar daarmee is de koopkrachtcrisis niet achter de rug. Dat blijkt ook uit een nieuw rapport van Testaankoop. 

Sinds 2018 onderzoekt de consumentenorganisatie jaarlijks het gemak waarmee huishoudens hun dagelijkse uitgaven doen. Die barometer vertoonde vorig jaar al een serieuze dip, maar in 2022 nam het financiële comfort van de Belg nòg verder af.

Gezinnen met financiële problemen

Het aandeel huishoudens zonder financiële problemen is sterk gezakt van 46 naar 41 procent. "Een verontrusende bevinding", klinkt het bij Testaankoop. "Uit onze barometer blijkt dat de huidige crisis de ongelijkheid nog meer heeft versterkt: de gezinnen die het meest lijden onder de dalende koopkracht zijn eenoudergezinnen, gezinnen waarvan iemand zijn job verloren heeft en gezinnen uit Brussel."

De grote boosdoeners zijn niet ver te zoeken. Mensen hebben het vooral moeilijk met het aankopen van voedsel, huisvesting en mobiliteit. Bovendien gaven, sinds de eerste barometer in 2018, nog nooit zo weinig consumenten aan te kunnen sparen. 

De uitgaven die volgens huishoudens in 2022 het moeilijkst te betalen zijn, waren elektriciteit, gas en water, boodschappen, vlees en vis, en dag- of weekenduitstapjes. 

Sombere vooruitzichten

De Belg heeft voor 2023 de toekomst nog nooit zo somber ingezien: meer dan de helft (50,2 procent) verwacht dat hun financiële situatie zal verslechteren, terwijl slechts 8,2 procent denkt dat deze zal verbeteren.

Meest gelezen