© Jan Van der Perre

Bezoekers Arenberg over beslissing om ‘woke’ portretten te verwijderen: “Waar de politiek zich allemaal mee bezighoudt...”

Heeft de politiek niets beters te doen dan te bepalen welke portretten er in de trappenhal van de Arenbergschouwburg mogen hangen? Dat is zo’n beetje de teneur bij de bezoekers van de theaterzaal donderdagavond. Maar als ze dan toch hun mening moeten geven, vinden velen dat er wel eens vernieuwing mag zijn. “De mensen op de portretten die vorig jaar zijn weggehaald, zijn dood. Die gaan er niet over klagen, hé.”

Christof Willocx

LEES OOK. Antwerps stadsbestuur verwijdert ‘woke’ portretten uit trappenhal Arenberg: “Ze wilden beeld van blanke mannen doen verdwijnen”

Wat vooraf ging: in de trappenhal van de Arenbergschouwburg hingen twaalf portretten van historische figuren, zoals wetenschappers, ondernemers en politici, die gemaakt werden in de negentiende eeuw. In november vorig jaar werden vier van die portretten weggehaald, en vervangen door foto’s van de succesrijke fotograaf Mous Lamrabat. Op de vier foto’s staan mensen met een migratieachtergrond. Ze staan symbool voor de diversiteit in de Antwerpse bevolking van vandaag.

De foto’s van Mous Lamrabat hangen vandaag nog gewoon tussen schilderijen uit de negentiende eeuw. Dat zal binnenkort veranderen. De foto’s worden in de paasvakantie uit de trappenhal van de Arenbergschouwburg weggehaald.© Patrick De Roo

Maar de Antwerpse schepen van Cultuur Nabila Ait Daoud (N-VA) wil de foto’s van Mous Lamrabat uit de trappenzaal laten verwijderen, omdat ze vindt dat die plaats toekomt aan de historische portretten die er hingen. De portretten van de historische figuren zijn volgens haar onlosmakelijk met de Arenberg verbonden.

Wat vinden de bezoekers van de Arenbergschouwburg er eigenlijk zelf van? We vroegen het donderdagavond net voor de start van de uitverkochte show van komiek Philippe Geubels. De meestgehoorde reactie was dat de politiek zich beter met andere zaken zou bezighouden.

“Ik lig er niet van wakker”, zegt Dries Hadermann. “Maar als je dan toch mijn mening vraagt, begrijp ik niet zo goed waarom hier veel commotie over is. Het is toch niet zo verkeerd om de portretten in de trappenhal af en toe eens te wisselen? Een beetje vernieuwing is goed.”

Dries Hadermann.© Jan Van der Perre

Dode mensen klagen niet

Karin Van Rompuy en haar man Yves Simon zijn zelfs blij met de vier foto’s van Mous Lamrabat. “Ze waren ons bij ons vorige bezoek aan de Arenberg meteen opgevallen”, zeggen ze. “De foto’s zijn tof, speciaal en brengen een gezonde en welgekomen mix tussen oud en nieuw. De samenleving verandert snel, en we vinden dat je dat ook in de trappenhal van de Arenbergschouwburg mag zien.”

Monique Van Hekken en haar kinderen Annemie en Bert Van de Velde begrijpen ook niet goed waar de heisa vandaan komt. “Waar de politiek zich allemaal niet mee bezighoudt”, zegt Monique Van Hekken. “De mensen op de portretten die nu vorig jaar zijn weggehaald zijn dood. Die gaan er niet over klagen, hé.”

Monique Van Hekken en Annemie Van de Velde.© Jan Van der Perre

Bert vindt het net een meerwaarde dat de foto’s aan de muur wel eens worden vernieuwd. “Anders loop je er op den duur gewoon voorbij, omdat er toch niets verandert”, zegt hij. “Vernieuwing is af en toe nodig. En het is niet dat die oude schilderijen vernietigd zijn, hé.”

Bert Van de Velde.© Jan Van der Perre

Historische kunstwerken samenhouden

Maar er zijn ook mensen die de ingreep van Nabilla Ait Daoud begrijpen. “Het gaat hier om twaalf portretten die in dezelfde periode zijn gemaakt, en die je niet zomaar mag scheiden. Ze vormen één geheel”, zegt Nick Hayette. “Pas op, ik kom hier regelmatig, en ik had eerlijk gezegd niet eens gezien dat de portretten gewisseld waren. Het stoort me dus niet. Maar ik vind dus wel dat je historische schilderijen moet samenhouden.”

Nick Hayette.© Jan Van der Perre

Een mevrouw die liever niet met haar naam in de krant wil, vindt dat de discussie met te veel toeters en bellen wordt gevoerd. “Er moet vandaag blijkbaar over alles gediscussieerd worden, en dat stoort me. De portretten die er nu zijn bijgekomen, stralen diversiteit uit. Maar het is niet omdat je ze wegneemt uit de trappenhal van de Arenbergschouwburg, dat er plots niet genoeg aandacht voor diversiteit zou zijn. Die diversiteit komt vandaag voldoende terug in de Antwerpse cultuur. Er is dus geen reden om ons daar zorgen over te maken.”

LEES OOK. ANALYSE. Na rel over Arenberg: wokedebat zal kiescampagne mee bepalen in 2024 en daar winnen N-VA en Vooruit bij

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen