imago/Levine-Roberts

Niet langer 1 + 1 gratis-acties voor verse voeding? CD&V wil het afdwingen via wetsvoorstel

1 kopen + 1 gratis: iedereen laat er zich wel eens door verleiden, maar als het van CD&V afhangt zijn die promoties voor verse producten binnenkort verleden tijd. Hun wetsvoorstel om "buitensporige prijspromoties voor verse voeding" te verbieden staat vandaag in Het Nieuwsblad. "Die acties zijn op termijn slecht voor landbouwers, kleinere supermarkten, speciaalzaken, maar ook voor de consument zelf", is het achterliggende idee volgens de partij.

Als het van CD&V afhangt, zullen in de toekomst 1+1 gratis- of 1+2 gratis-acties of nog straffere promoties niet meer toegelaten zijn. De partij dient een wetsvoorstel om dat te verbieden in met de steun van zelfstandigenorganisatie Unizo en landbouworganisaties. 

Leen Dierick, Kamerlid voor CD&V, liet zich voor haar wetsvoorstel inspireren door de Franse regelgeving. Daar worden sinds 2019 al geen 1 + 1 gratis-promoties op voedingsproducten meer toegelaten. "We zien dat er een zeer grote race to the bottom (concurrenten voeren door voortdurende prijsverlagingen een felle strijd om de klant, red.) bezig is, met heel wat stuntpromoties, zoals 1 + 2 of 1 + 3 gratis en dat heeft een aantal ongunstige gevolgen", legt Dierick uit in "De ochtend" op Radio 1. 

"Ik begrijp dat dergelijke promoties op het eerste gezicht goed zijn voor de consument. Maar er is een enorme concurrentie bezig in de verkoopsector. Enkel grote ketens kunnen dit volhouden, maar de bakker om de hoek of de speciaalzaak in het stadscentrum of kleinere supermarkten kunnen dit niet meer en dreigen te verdwijnen. Het gevolg is dat er op lange termijn minder concurrentie en minder keuze is voor de consument." 

Enkel grote ketens kunnen dit volhouden, maar de bakker om de hoek of de speciaalzaak of kleinere supermarkten kunnen dit niet meer en dreigen te verdwijnen

Leen Dierick, CD&V

Dierick benadrukt dat het ook nadelig is voor de producent. "De boer krijgt geen eerlijke prijs meer voor producten. Er is minder ruimte om te investeren in duurzame en diervriendelijke productie, ze worden gedwongen  om op zoek te gaan naar alternatieven, vaak minderwaardige producten. Dat kan ook voor de consument nadelige gevolgen hebben op lange termijn."

"De landbouwsector staat onder enorme druk en kent veel uitdagingen. Het is belangrijk om onze voeding in eigen handen te houden, dit is een steentje dat daar toe bijdraagt zodat ze een eerlijke prijs krijgen voor producten en dat er voldoende winstmarges zijn om op een duurzame en diervriendelijke manier te blijven investeren."

Handelsfederatie Co­meos, dat de supermarktketens vertegenwoordigt, waarschuwt dat dit wetsvoorstel de winkelkar voor de consument alleen nog duurder zal maken en benadrukt dat de promotie-acties soms ook dienen om voedselverspilling te voorkomen, wanneer er bijvoorbeeld een erg goede oogst is.

"Dit gaat duidelijk niet over alles verbieden", reageert Dierick. "2+1 blijft wel mogelijk, maar zeer grote promoties willen we vermijden. Dat kan anders leiden tot voedselverspilling." 

Beluister het volledige gesprek in "De ochtend":

Meest gelezen