Nog te veel bestuurders rijden te snel in zone 30
Acht op de tien bestuurders rijden te snel in een zone 30. Dat blijkt uit een nieuwe meting die Vias op 215 locaties heeft uitgevoerd. Daaruit blijkt ook dat er weer meer snelheidsovertredingen zijn op wegen waar bestuurders maximaal 50 km/uur mogen rijden. In 2015 reed een derde daar te snel, terwijl dat dit jaar ongeveer de helft is.
Vias mat de snelheid van 3,8 miljoen personenwagens in omstandigheden waar de bestuurders zelf hun snelheid konden bepalen en waar ze niet beïnvloed werden door externe factoren zoals snelheidsremmers, flitspalen of files. Nog te veel bestuurders respecteren een zone 30 niet, zo blijkt, al neemt het aantal snelheidsovertredingen er wel lichtjes af. Uit de meting van 2015 – en alle voorgaande – bleek dat minstens 90 procent van de gecontroleerde chauffeurs een te zware voet had in een zone 30. Eind 2021 was dat nog 78 procent.
Op wegen waar de snelheidslimiet hoger ligt, lijken bestuurders de regels nog sneller aan hun laars te lappen. Zo is het percentage hardrijders op wegen met een limiet van 90 km/u net niet verdubbeld: van 26 naar 54 procent.
Snelheidslimiet verlaagd
Op Vlaamse wegen wordt de maximumsnelheid van 50 km/uur wel iets beter gerespecteerd dan in Wallonië, stelt Vias vast. In Wallonië rijden zeven op de tien bestuurders te snel bij een limiet van 50 km/uur, terwijl het in Vlaanderen om vier op de tien chauffeurs gaat. Op wegen met hogere snelheidslimieten ziet Vias geen significant verschil tussen Vlaamse en Waalse wegen.
Het verkeerscentrum verklaart dat meer mensen sneller rijden op wegen waar de limiet 50 km/uur is doordat de samenstelling van het geheel van die wegen sinds de vorige meting is veranderd. Op een deel van de wegen is de limiet immers naar 30 km/uur verlaagd.
Eén ding is duidelijk: het toenemende aantal snelheidsovertreders is nog lang niet van de baan.
Gilkinet: “Dringend actie nodig”
Volgens minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is er “dringend actie nodig” om overdreven snelheid op de weg aan te pakken, zo reageert hij op de studie van Vias.
“De strijd tegen overdreven snelheid blijft een groot probleem voor de verkeersveiligheid”, aldus Gilkinet. “Snelheid is, samen met alcohol en afleiding achter het stuur, een van de drie killers op de weg.”
De minister spreekt van “een cultureel probleem met snelheidsovertredingen”. Hij denkt qua “dringende actie” onder meer aan een opleiding voor chauffeurs van wie het rijbewijs ingetrokken wordt, sancties tegen de verheerlijking van overdreven snelheid, progressieve boetes in functie van de snelheidsovertreding, meer flitspalen en een efficiëntere aanpak van recidive.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Meer dan 650 Vlamingen vorig jaar ongeschikt verklaard om voertuig te besturen
Rijgeschiktheidscentrum CARA, een afdeling van verkeersinstituut Vias, heeft vorig jaar 5.112 dossiers afgehandeld uit Vlaanderen. Voor 653 personen (of 12,8 procent) volgde een negatief advies. Dat wil zeggen dat ze zelfs met aanpassingen aan de wagen of beperkingen op hun rijbewijs niet meer veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Vias. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Vanochtend meer ongevallen op de baan en daar zit het zomeruur voor iets tussen
Deze ochtend waren er in Vlaanderen merkbaar meer verkeersongevallen dan normaal. Niet alleen het wisselvallige en natte weer is daarvan een oorzaak, maar ook de overschakeling van het winter- naar het zomeruur speelt een rol, zo schrijft het Nieuwsblad. “Gemiddeld gebeuren er in de week na de uurwisseling 23 procent meer ongevallen dan normaal”, klinkt het. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?