Snelheidsduivels komen beter niet in Bilzen© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

HBvL-lezers wantrouwen trajectcontroles door privéfirma: “Puur winstbejag op kosten van de burger”

Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden.

Lieze Van Meerbeek

Dat de trajectcontroles in Bilzen hun effect hebben, valt niet te ontkennen. Sinds de systemen werden geactiveerd in 2022, houdt 99 procent van de autobestuurders zich netjes aan de snelheidsbeperkingen. Schepen van Mobiliteit Guy Sillen (ToB) vindt de trajectcontroles alvast een goede zaak: “Uiteraard komt dit zowel het veiligheidsgevoel van de buurtbewoners als de verkeersveiligheid van voetgangers, fietsers en de automobilisten ten goede.”

Er zit echter ook een addertje onder het gras wanneer het aankomt op de Bilzense trajectcontroles. Zo worden ze namelijk niet uitgevoerd door de stad zelf, maar door privéfirma TaaS. Doordat zij de controles uitvoeren via hun automatische software en het onderhoud van de camera’s op zich nemen, krijgt TaaS een deel van de inkomsten vanuit de GAS-boetes die ze uitschrijven. Als hun overeenkomst met Bilzen hetzelfde is als die met Bonheiden, rekenen ze bovenop hun deel van de inkomsten echter ook nog eens 21 procent btw, waardoor TaaS een aanzienlijk deel van het geld uit GAS-boetes in handen krijgt. “Dat echter zowat de helft van de boetes gaat naar de firma van een (zelf erkende) fraudeur is hemeltergend”, heeft Het Belang van Limburg-lezer Eric Wilms daarover te zeggen.

Trajectcontroles die worden uitgevoerd door privébedrijven, mag dat wel? Als het van onze lezers afhangt alvast niet. “Puur winstbejag op kosten van de burger”, noemt Giovanni Smits het. “Het is een plat businessmodel op deze manier”, laat Dirk Moors ons weten. Hij zou zomaar eens gelijk kunnen krijgen, want als bedrijf heeft TaaS er baat bij om zo veel mogelijk boetes uit te schrijven. “Ze hebben bij de trajectcontrole alle heuveltjes en paaltjes die er eerst stonden verwijderd om de mensen zo vrije weg te geven”, bevestigt Angelo Giammorcaro.

Onze lezers stellen zich niet enkel vragen bij de financiële kant van het verhaal. “Een privéfirma mag nooit beschikken over lijngegevens. 100 procent zeker dat dit niet wettelijk is. En als het wettelijk is, zou dat dramatisch slecht zijn”, “Boetes innen is een taak van de overheid” en “Totaal geen meerwaarde voor veiligheid”, klinkt het bij enkele personen.

Toch is niet iedereen vierkant tegen geprivatiseerde trajectcontroles. “Een privéfirma neemt werk uit handen van de plaatselijke politie zodat er meer blauw op straat te zien is”, merkt Jan Seurs op.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer