Vijfde minder klachten bij Ombudsman voor de Handel door normalisatie na coronacrisis
De Ombudsman voor de Handel heeft vorig jaar 1.549 klachten ontvangen, een daling met 22 procent in vergelijking met 2021. De afname wordt hoofdzakelijk verklaard door de normalisering na twee bijzonder turbulente jaren als gevolg van de coronapandemie, zo meldt de Ombudsman woensdag in een persbericht naar aanleiding van de publicatie van het jaarverslag.
Van de binnengekomen klachten werd 29 procent ontvankelijk verklaard en dus daadwerkelijk behandeld. Een van de hoofdredenen van onontvankelijkheid, is dat de handelaar in kwestie niet is aangesloten bij de Ombudsman. De consument moet in dat geval met zijn of haar klacht naar de Consumentenombudsdienst.
Voor 92 procent van de behandelde klachten kwam er een minnelijke oplossing tussen consument en handelaar, een cijfer dat vergelijkbaar is met dat van het voorgaande jaar (93 procent). Het grootste aantal klachten ging over garantie en levering. Bij de garantieklachten, vaak het gevolg van een weigering van herstelling onder garantie, was er een stijging van 8 procent tegenover 2021.
De meeste klachten gingen vorig jaar over producten uit de elektronicasector (34 procent), gevolgd door de meubelindustrie met 20 procent. In 2021 waren die twee sectoren van plaats gewisseld. Opvallend is volgens de Ombudsman dat ook hier de cijfers voor 2022 lijken terug te keren naar die van voor de coronacrisis.
De veiligheid van onlinebetalingen
De Ombudsman voor de Handel stelt in 2022 wel vast dat een nieuw probleem opduikt: de veiligheid van onlinebetalingen. Onlinefraude is sterk toegenomen en heel wat consumenten worden het slachtoffer van frauduleuze transacties. Het is daarom volgens de Ombudsman van essentieel belang dat handelaars hun onlinebeveiliging opvoeren om hun klanten te beschermen.
“Na 5 jaar bestaan, hebben we genoeg kennis achteraf om te zeggen dat het gebruik van bemiddeling een snel en doeltreffend middel lijkt om consumentengeschillen op te lossen”, zegt Hugues Robert, voorzitter van de Handelsombudsman. “2022 was het jaar van een ‘terugkeer naar normaal’ na corona, wat betreft het aantal behandelde zaken en de soorten geregistreerde klachten.”
Eind 2022 waren er ruim zestig ondernemingen aangesloten bij de Ombudsman voor de Handel, waaronder de grote supermarktketens en ketens als Action, Brico, Hans Anders, Ikea, Kruidvat, Media Markt, Standaard Boekhandel en Vanden Borre.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
UPDATE8
“Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”: vermoorde Laura Trappeniers maakte zich volgens vriendin zorgen over huurder die naast haar woonde
Na de gruwelijke vondst op Tenerife van het verminkte lijk van Laura Trappeniers (66) staat de politie op het Canarische eiland voor een mysterie. Misschien kan een van haar vriendinnen echter wel voor een doorbraak zorgen. Volgens haar maakte onze landgenote zich zorgen over de huurder die in het pand ernaast woonde. “Hopelijk vinden we het huis niet leeg terug”, zou ze zelfs gezegd hebben. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
-
1
Ministerraad geeft groen licht: Pieter Spinnewijn wordt nieuwe topman Fedasil
-
22
Overheid betaalde Bpost jarenlang te veel voor rekeningen voor btw en boetes
Vanaf 2026 zal BNP Paribas de zogenoemde ‘679-rekeningen’ beheren, die door de overheid worden gebruikt om btw en boetes op te storen. Al sinds 1970 is bpost de beheerder; de overheid betaalde daarvoor jaarlijks 38 miljoen euro. Het nieuwe contract kost met 6,9 miljoen slecht een fractie daarvan. -
PREMIUM26
Slachtoffers seksueel misbruik Katholieke Kerk eisen herstelfonds: “Genoeg van spelletjes op onze kap”
De Katholieke Kerk of de Belgische staat moeten de slachtoffers van seksueel geweld financieel vergoeden. Dat eist een ruime delegatie slachtoffers die gisteren in Gent samenkwam. Jan Van Pelt (75), slachtoffer en getuige in de documentaire ‘Godvergeten’, legt uit waarom. “Ik ken mensen van 65 jaar en ouder die nog altijd antidepressiva slikken ten gevolge van wat ze een halve eeuw geleden hebben ondergaan. Die mensen verdienen gerechtigheid.” -
31
CD&V-voorzitter Mahdi wil inperking van schermgebruik voor jonge kinderen
-
Vrouw (69) die 21 messteken kreeg stuurt kaartje naar NMBS: “Dikke merci uit de grond van m’n hart”
Antwerpen -
Afscheid in besloten kring van Marcel (74) die stierf bij arbeidsongeval: “Hij was een eeuwige optimist”
In de uitvaartaula Lefèvre in Waregem vindt één van de komende dagen in besloten kring de afscheidsdienst plaats voor Marcel Vanmeerhaeghe. De zeventiger stierf op de vooravond van 1 mei bij een ongeval.Waregem -
3
KIJK. “Belangrijk dat ze eindelijk naar onze stem luisteren”: ook studenten in eigen land houden (symbolische) protestactie
De trend uit Amerika waait over naar ons land. Studenten van de Universiteit Gent zullen samenkomen in een, naar eigen zeggen, vreedzaam protest. “We hebben twee eisen”, klinkt het strijdvaardig bij Siska, een van de organisatoren van het protest. -
PREMIUMUPDATE58
“Die twee waren diepgelukkig”: vrienden in shock na vondst zwaar toegetakeld lichaam vermiste Laura Trappeniers (66) op Tenerife