© Sven Dillen

Tadej Pogacar met succes geopereerd aan meervoudige breuk in pols, Tour komt niet in gevaar: “Binnen twee weken met een brace trainen”

Nog voor halfkoers verloor Luik-Bastenaken-Luik één van zijn twee kopstukken. Tadej Pogacar (24) maakte een smak aan hoge snelheid en hoewel hij nog even probeerde om verder te rijden, moest hij toch de strijd staken. In het ZOL ziekenhuis in Genk werden meerdere breuken aan de pols vastgesteld en hij ging er ook al met succes onder het mes. De schade lijkt in eerste instantie mee te vallen. Zijn Tour komt meer dan waarschijnlijk niet in het gedrang

Laurens Van Heuverswijn, Stijn Joris, Koen Snoekx, Sam Varewyck

Hoe gebeurde het?

Beide banden Honoré ontploffen aan 70 km/u

Pogacar ging een tiental kilometer voor het keerpunt in Bastenaken tegen de grond op een brede afdaling met enkele putten in het asfalt. Nog voor de uitzending en dus doken er ook nog geen beelden op, maar enkele ooggetuigen deden hun verhaal. Mikkel Honoré reed aan een hoge snelheid door zo’n putje en daarbij sprongen zijn beide banden stuk. De Deen van EF Education-EasyPost ging onvermijdelijk tegen de grond en Pogacar kon hem niet meer ontwijken. “Ik ging door een gat in de weg en viel daarna, wat er precies gebeurde, weet ik niet, ik hoop snel weer op de fiets te kunnen stappen”, dat was alles wat Honoré die zelf ook heel wat schaafwonden opliep wist te vertellen. Pogacars ploegmaat George Bennett reed net achter zijn kopman toen het noodlot toesloeg. “We reden aan hoge snelheid, ik vermoed wel 70 km/u. Zelf bleef ik maar net recht”, zegt Bennett Pogacar probeerde de koers nog te hervatten, maar na enkele honderden meters voelde hij al dat dat weinig zin had. “Het was duidelijk dat hij niet kon sturen”, zegt UAE-ploegleider Marco Marcato. “We zijn bij hem gestopt en hij wilde wel verder, maar hij voelde al snel dat het niet goed zat.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Wat houdt hij er aan over?

Gecompliceerde breuk in linkerpols

De linkerpols van Tadej Pogacar is er het ergst aan toe. De tweevoudige Tourwinnaar liep ook wel wat schaafwonden aan zijn linkerbeen op, maar zonder veel erg. Ploegdokter Adrian Rotunno besliste na het zien van de gehavende pols van Pogacar om met hem naar het ZOL ziekenhuis in Genk te trekken dat bekend staat als een vermaard handcentrum. Daar werd na de nodige scans de volgende diagnose vastgesteld: meerdere breuken aan het linkerscafoïd of bootvormig botje en het sikkelvormig botje in de pols. Gespecialiseerd chirurg Joris Duerinckx ging meteen over tot een operatie en die verliep succesvol. Pogacar mocht zondagavond het Genkse ziekenhuis alweer verlaten en kan verder revalideren in zijn thuishaven in Monaco.

Was de val vermijdbaar?

EF rijdt met schuimrubber in banden

De oorzaak van de val is terug te brengen tot een mix van slecht wegdek en een peloton dat daar aan een hoge snelheid over raast. Dat maakte dat beide banden van Mikkel Honoré het begaven en zijn fiets quasi onbestuurbaar werd. Hij smakte tegen de grond en snelheden tot 70 km/u maken het uiteraard niet eenvoudiger om rond een valpartij heen te sturen. Bovendien rijden de renners van EF Education met de schuimrubberen liners of inserts in hun tubeless banden die ervoor zouden moeten zorgen dat ook als ze lek rijden, de renners niet meteen op de velg rijden en hun fiets toch nog enigszins bestuurbaar blijft. Alleen aan hoge snelheden in afdalingen, blijft dat zelfs voor profrenners alles behalve evident.

Staat de Tour op de helling?

“Binnen twee weken kan hij fietsen met brace”

Bij UAE Team Emirates wilden ze gisteren nog geen voorspellingen doen over hoeveel tijd de revalidatie van Pogacar in beslag zou nemen. “Het is te vroeg om daar al iets over te zeggen”, klonk het bij sportief manager Mauro Gianetti. “Het zijn meerdere breuken en dat maakt het toch net iets ingewikkelder. We kunnen alleen de vingers kruisen en hopen dat hij snel weer op de fiets zit.” Dat hoeft in principe niet zo lang te duren. “Een scafoïdbreuk is heel typisch voor wielrenners”, zegt Jan Mathieu, sportarts bij Telenet Baloise Lions. “Het is al positief dat de diagnose meteen gesteld is want het valt wel eens voor dat zo’n breuk pas later aan het licht komt. Ik weet natuurlijk niet wat de operatie precies inhield, maar als ze een vijs of een pin aan het botje plaatsten, dan gaat de renner in principe na twee tot drie weken weer kunnen fietsen met een speciale brace. Op de rollen kan dat zelfs al eerder.” Als dat het geval is, lijkt de voorbereiding op de Tour van Pogacar niet al te ernstig in het gedrang te komen. De Sloveen zou nu in principe een weekje met vakantie mogen waarna hij weer geleidelijk aan zou beginnen trainen om midden mei op hoogtestage te vertrekken. Als alles meezit, kan dat programma dus min of meer gehandhaafd blijven.

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer