"Hoera, ik won een koffer voor 1,99 euro": wat als je in valse webshoppromotie trapt?

Een valse promoactie, zogezegd van reiskofferfabrikant Samsonite, is op dit moment een ware plaag op sociale media. Slachtoffers denken een koffer te kunnen kopen voor 1,99 euro, maar blijven achter zonder koffer en met geplunderde bankrekening.  Het Europees Centrum voor de Consument geeft tips om niet in de val te lopen: "Doe onze webshopcheck om malafide verkopers te ontmaskeren."

Xavier Taveirne is jouw WinWin-consumentenman. Deze week gaat er extra aandacht naar digitale inclusie, met extra lange afleveringen van 'WinWin', Iedereen Digihelper, van 9 tot 12 uur op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be

Op sociale media doet op dit moment een geloofwaardige promoactie de ronde waarbij je een Samsonitekoffer op de kop kan tikken voor minder dan 2 euro. Het gaat voor alle duidelijkheid om een valse promotie. Je ontvangt geen koffer, maar oplichters kunnen soms wel je bankrekening plunderen.

Ondanks eerdere waarschuwingen, trappen er toch nog mensen in de val. Lutgarde uit Sint-Genesius-Rode vraagt zich af hoe dom ze kon zijn om een koffer te bestellen voor 2 euro. “Ik blokkeerde onmiddellijk mijn creditcard.” Hilde uit Asse overkwam hetzelfde. “Er ging meteen 48 euro van mijn Visa. Die koffer kreeg ik nooit te zien.”

Jammer genoeg is er een hiaat in de wet, waardoor oplichters een terugkerende kaartbetaling kunnen activeren zonder je toestemming. Meld dit aan je bank

Leen Desmedt van het ECC

Ook Samsonite, de fabrikant van reiskoffers wiens naam misbruikt wordt, zit verveeld met de situatie. "We krijgen dagelijks klachten binnen. Zeker nu in aanloop naar de zomervakantie. Die valse promo's zijn internationaal een ware plaag. Wij stellen alles in het werk om die valse webshops te verwijderen, maar de oplichters maken het ons niet makkelijk.”

 

“Hoera, ik won ook een koffer voor 1,99”

Leen Desmedt van het Europees Centrum voor de Consument  (ECC) onderzocht de valse promo. “Al snel kwam ik op een website waar ik een soort loterijspelletje mocht spelen, waarbij ik ook een koffer won. Hoera!”

Uiteraard ging Desmedt niet door met de aankoop, gaf ze geen rekeningnummers of andere gegevens in. “Ik zag verdachte kleine lettertjes, een verdoken lidmaatschap voor een abonnement waar je zou op kunnen ingaan zonder het te beseffen, en nog allerlei andere zaken die juridisch niet in orde waren.”

Doe de webshopcheck

Het oplichtersprincipe is hetzelfde als andere cases waarvan het ECC op de hoogte is: “Wij krijgen soortgelijke meldingen van valse promo’s voor smartphones voor 1 euro, goedkope De'Longhi-koffiemachines, spotgoedkope streamings voor sportwedstrijden…” Maar als het te mooi is om waar te zijn, wees op je hoede.

“Doe onze webshopcheck om malafide aanbieders te ontmaskeren”, adviseert Leen Desmedt. “Zoek of je gegevens van de verkoper vindt en schrijf hem aan om je zogezegde aankoop te betwisten. Maar vaak gaat het om oplichters en dus vind je uiteraard hun gegevens niet.” 

Wat kan je doen als je in een valse promo trapt?

1. Controleer of je verdachte transacties ziet op je bankrekening. 

2. Heb je een kredietkaart gebruikt, blokkeer dan sowieso je rekening. "Eén adres hiervoor: mijnkaart.be. Daar kan je je betalingen altijd betwisten. Als je die betaling nooit goedgekeurd hebt, kan je het terugvorderen tot maximum 3 maanden terug in de tijd. Niet langer."

3. "Zit je plots vast aan een domiciliëring waar je geen toestemming voor gaf? Meld dit dan aan je bank.  Je kan dat geld tot 13 maanden terugvorderen."

4. Betaalde je met een eenmalige overschrijving met je debetkaart, dan worden er soms "MITs" gecreëerd. MIT staat voor "merchant initiatied transaction". Voor je het goed en wel beseft, geef je aan de begunstigde de toelating om regelmatig bedragen van je rekening te halen, daar is zelfs geen tweestapsverificatie voor nodig. Dit is een hiaat in de wetgeving waar nog werk moet van worden gemaakt. Vraag je bank zeker om dit stop te zetten.

Meest gelezen