Occasies die tot de helft goedkoper zijn dan bij ons: waarom een auto uit het buitenland importeren absoluut de moeite kan zijn
IndependerJe kent misschien iemand die het al deed: een nieuwe of tweedehandswagen kopen in het buitenland en die dan invoeren in België. Maar waarom zou je dat doen? Welke formaliteiten moet je in orde brengen? En hoe zit het met de verzekering? Independer.be beantwoordt de vaakst gestelde vragen.
Redenen voor zo'n aankoop
Bij nieuwe wagens komt het wel eens voor dat niet alle uitvoeringen van een bepaald merk in ons land verkrijgbaar zijn. Dat kun je oplossen door je droomwagen in het ‘thuisland’ van het merk te kopen, zoals Alfa Romeo in Italië of Volkswagen in Duitsland*.
*Ga je voor Duits? Pas op voor fraude met de kilometerteller.
In het geval van een tweedehandswagen is de belangrijkste reden voor import meestal een andere: de prijs. Heel wat tweedehandsauto’s zijn immers een pak goedkoper in het land van oorsprong (waar ze gebouwd worden) dan in ons land. Dat komt meestal omdat er gewoon véél meer van rondrijden en op de tweedehandsmarkt belanden.
Denk bijvoorbeeld aan Renault of Peugeot in Frankrijk, of Audi in Duitsland. Vaak vind je er occasies die een kwart tot de helft goedkoper zijn dan bij ons. Het gaat dan meestal over directiewagens of wagens die dienst hebben gedaan als demomodel.
Tweedehandsauto kopen: via een particulier of via een garage?
De aankoop van een geïmporteerde auto
Wat met de btw?
De Belgische overheid maakt een verschil tussen nieuwe en tweedehandswagens. Een geïmporteerde auto wordt als ‘nieuw’ beschouwd als je hem koopt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname, OF als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat.
Bij een nieuwe wagen betaal je geen btw in het land waar je de wagen koopt, maar wel in België. Er geldt dan een btw-tarief van 21 procent. Tenminste, als je een wagen importeert uit de Europese Unie.
Is de auto die je koopt niet nieuw, dan betaal je de btw in het land van aankoop. Bij een aankoop van een andere particulier hoef je trouwens geen btw te betalen; alleen als je bij een handelaar koopt wél.
Hoe breng je de wagen legaal naar België?
Als je de wagen de grens overbrengt, dan heb je natuurlijk transitplaten nodig. Die moet je in het land van aankoop aanvragen, en dat kun je best regelen via de handelaar van wie je de wagen koopt. De buitenlandse transitplaten en de bijhorende documenten heb je ook nodig voor de technische keuring in geval van een niet-nieuwe wagen.
De administratie van een geïmporteerde auto
Nieuwe wagen
Douanecontrole
Van zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyMinFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier) en het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’.
Op de aankoopprijs betaal je dus 21 procent btw. Zodra de btw betaald is, kleeft de douane een E705-vignet op je aanvraag tot inschrijving en is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.
Inschrijving en verzekering
Koop je een nieuwe auto in het buitenland, dan bezorgt de garagehouder je het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’. Dat ingevulde en ondertekende formulier bezorg je aan je verzekeraar, samen met een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar regelt dan de inschrijving van je voertuig via WebDIV en brengt ook de verzekering BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid) in orde.
Voor de meeste gemotoriseerde voertuigen is het verplicht om een verzekering BA af te sluiten: waarom? En wat is de precieze dekking hiervan?
Tweedehandswagen
Douanecontrole
Zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyMinFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier), het gelijkvormigheidsattest en het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs van het voertuig.
Daarna krijg je van de douane een E705-vignet. Daarmee is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.
Technische keuring
Daarna moet je met je voertuig naar de technische keuring, en krijg je een formulier ‘aanvraag tot inschrijving’.
Welke documenten en accessoires neem je mee naar de autokeuring? En wanneer hoor je precies te gaan? Dit moet je weten voor een stressvrij bezoek.
Inschrijving en verzekering
Het ondertekende formulier ‘aanvraag tot inschrijving’ bezorg je aan je verzekeraar, samen met het vignet E705, het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs, een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar brengt de inschrijving van je voertuig via WebDIV in orde, net zoals de verzekering BA.
Lees verder op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band