Occasies die tot de helft goedkoper zijn dan bij ons: waarom een auto uit het buitenland importeren absoluut de moeite kan zijn
IndependerJe kent misschien iemand die het al deed: een nieuwe of tweedehandswagen kopen in het buitenland en die dan invoeren in België. Maar waarom zou je dat doen? Welke formaliteiten moet je in orde brengen? En hoe zit het met de verzekering? Independer.be beantwoordt de vaakst gestelde vragen.
Redenen voor zo'n aankoop
Bij nieuwe wagens komt het wel eens voor dat niet alle uitvoeringen van een bepaald merk in ons land verkrijgbaar zijn. Dat kun je oplossen door je droomwagen in het ‘thuisland’ van het merk te kopen, zoals Alfa Romeo in Italië of Volkswagen in Duitsland*.
*Ga je voor Duits? Pas op voor fraude met de kilometerteller.
In het geval van een tweedehandswagen is de belangrijkste reden voor import meestal een andere: de prijs. Heel wat tweedehandsauto’s zijn immers een pak goedkoper in het land van oorsprong (waar ze gebouwd worden) dan in ons land. Dat komt meestal omdat er gewoon véél meer van rondrijden en op de tweedehandsmarkt belanden.
Denk bijvoorbeeld aan Renault of Peugeot in Frankrijk, of Audi in Duitsland. Vaak vind je er occasies die een kwart tot de helft goedkoper zijn dan bij ons. Het gaat dan meestal over directiewagens of wagens die dienst hebben gedaan als demomodel.
Tweedehandsauto kopen: via een particulier of via een garage?
De aankoop van een geïmporteerde auto
Wat met de btw?
De Belgische overheid maakt een verschil tussen nieuwe en tweedehandswagens. Een geïmporteerde auto wordt als ‘nieuw’ beschouwd als je hem koopt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname, OF als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat.
Bij een nieuwe wagen betaal je geen btw in het land waar je de wagen koopt, maar wel in België. Er geldt dan een btw-tarief van 21 procent. Tenminste, als je een wagen importeert uit de Europese Unie.
Is de auto die je koopt niet nieuw, dan betaal je de btw in het land van aankoop. Bij een aankoop van een andere particulier hoef je trouwens geen btw te betalen; alleen als je bij een handelaar koopt wél.
Hoe breng je de wagen legaal naar België?
Als je de wagen de grens overbrengt, dan heb je natuurlijk transitplaten nodig. Die moet je in het land van aankoop aanvragen, en dat kun je best regelen via de handelaar van wie je de wagen koopt. De buitenlandse transitplaten en de bijhorende documenten heb je ook nodig voor de technische keuring in geval van een niet-nieuwe wagen.
De administratie van een geïmporteerde auto
Nieuwe wagen
Douanecontrole
Van zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyMinFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier) en het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’.
Op de aankoopprijs betaal je dus 21 procent btw. Zodra de btw betaald is, kleeft de douane een E705-vignet op je aanvraag tot inschrijving en is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.
Inschrijving en verzekering
Koop je een nieuwe auto in het buitenland, dan bezorgt de garagehouder je het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’. Dat ingevulde en ondertekende formulier bezorg je aan je verzekeraar, samen met een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar regelt dan de inschrijving van je voertuig via WebDIV en brengt ook de verzekering BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid) in orde.
Voor de meeste gemotoriseerde voertuigen is het verplicht om een verzekering BA af te sluiten: waarom? En wat is de precieze dekking hiervan?
Tweedehandswagen
Douanecontrole
Zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyMinFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier), het gelijkvormigheidsattest en het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs van het voertuig.
Daarna krijg je van de douane een E705-vignet. Daarmee is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.
Technische keuring
Daarna moet je met je voertuig naar de technische keuring, en krijg je een formulier ‘aanvraag tot inschrijving’.
Welke documenten en accessoires neem je mee naar de autokeuring? En wanneer hoor je precies te gaan? Dit moet je weten voor een stressvrij bezoek.
Inschrijving en verzekering
Het ondertekende formulier ‘aanvraag tot inschrijving’ bezorg je aan je verzekeraar, samen met het vignet E705, het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs, een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar brengt de inschrijving van je voertuig via WebDIV in orde, net zoals de verzekering BA.
Lees verder op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
181
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”