Het succes van LVMH: schaarste is de sleutel tot irrationele prijzen en winstmarges

De Franse producent van luxegoederen LVMH was maandag voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan 500 miljard dollar waard, een primeur voor een Europees concern.

Waarom is dit belangrijk?

Bedrijven zijn ofwel aanbodbeperkt (zeldzame aardmetalen, 1945 Château Mouton wijn, Patek Philippe, Hermès-handtassen, enz.) ofwel vraagbeperkt (al de rest). Het zijn de bedrijven die produceren wat mensen willen, eerder dan wat mensen nodig hebben die fortuinen maken. Want schaarste is de sleutel tot irrationele prijzen. Hermès zou meer Birkin-handtassen kunnen produceren, maar doet dat niet.

In het nieuws. Met een waarde van 500 miljard eist het Franse luxeconcern LVMH zijn plaats in de top 10 van de globale aandelenmarkt op. Daar vertoeft het in het gezelschap van kleppers als Tesla (505 miljard dollar) en Meta (ex-Facebook) (542 miljard dollar).

  • Bernard Arnault, de CEO van LVMH, is ondertussen ook de rijkste man ter wereld. Rijker dan Warren Buffett en Mark Zuckerberg samen.
  • Arnault maakt geen auto's, noch raketten of software - hij maakt handtassen.
  • Vandaag tel
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer