10 miljoen elektrische auto’s verkocht in 2022: een stijging van 55 procent

Meer dan de helft van alle elektrische voertuigen (EV’s) wereldwijd rijdt op Chinese wegen. De trend werd vastgesteld door het Internationaal Energieagentschap (IEA).

Waarom is dit belangrijk?

Het aandeel EV’s op de weg neemt een steeds groter stuk van de mobiliteitstaart voor zijn rekening. Overheden stimuleren dit om sneller af te stappen van fossiele brandstoffen.

In het nieuws: In 2022 reden er wereldwijd 26 miljoen elektrische voertuigen op de wegen. Dat is een stijging met 60 procent ten opzichte van 2021. 

Het is een nieuw record in de verkoop van EV’s. Het IEA verwacht een verdere stijging van 35 procent voor de rest van het jaar, wat het cijfer voor 2023 op 14 miljoen elektrische auto’s zou brengen.

  • EV’s nemen nu zo’n 14 procent van de automarkt voor hun rekening. Tegen het einde van het jaar zou dit volgens het IEA al 18 procent zijn.
  • De verkoop van EV’s is hoofdzakelijk geconcentreerd in drie markten: de Verenigde Staten, Europa en China. Met deze laatste als koploper in de industrie. Van alle EV’s die in 2022 verkocht werden, werd 60 procent in het Aziatische land verkocht. Meer dan de helft van alle EV’s wereldwijd rijden op Chinese wegen.
  • In Europa, de tweede grootste markt voor EV’s, steeg de verkoop met 15 procent, in de Verenigde Staten met 55 procent.
  • Het IEA rekent zowel volledig elektrische auto’s, als plug-in hybride wagens tot de EV’s.

Beleidskeuzes

  • Er wordt verwacht dat groene overheidsinitiatieven, zoals het Europese Fit for 55 programma en the Inflation Reduction Act in de Verenigde Staten, dit marktaandeel nog verder zullen vergroten.
  • Tegen 2030 verwacht het IEA dat zo’n 60 procent van de autoverkopen in de Europa, de VS en China EV’s zullen zijn.
  • Voorlopig domineert China nog steeds de productie van EV’s, zowel op vlak van batterijen als van onderdelen. Zowel de VS en Europa trachten om de productie dichter bij huis te brengen.
  • De Net Zero Industry Act van de EU mikt op het voldoen van 90 procent van de jaarlijkse vraag naar batterijen door binnenlandse fabrikanten. The Inflation Reduction Act focust zich op het versterken van de binnenlandse toeleveringsketens voor EV’s, batterijen en mineralen.

In de zijlijn

  • Ondanks de grote concentratie in de drie eerder genoemde markten, maken ook kleinere economieën in de zijlijn grote sprongen.
  • In India en Indonesië verdriedubbelde de verkoop van EV’s, deels mogelijk omdat het van een laag punt startte. In Thailand verdubbelde de verkoop.
  • Opvallend is dat in de opkomende en ontwikkelende markten EV’s geen auto’s met vier wielen zijn, maar eerder scooters en driewielers. (as)
Meer