Na prijsverhoging Telenet past ook Proximus binnenkort prijzen aan

Proximus gaat zijn prijzen in de tweede helft van dit jaar opnieuw aanpassen. Begin dit jaar stegen de prijzen al met zo'n 4 tot 6 procent. Het telecombedrijf verwijst naar de inflatie "waarvan de impact op de thuismarkten aanzienlijk is". In de eerste drie maanden van dit jaar boekte het bedrijf meer omzet, maar de winst staat onder druk. Twee weken geleden maakte concurrent Telenet om dezelfde reden bekend dat het vanaf juni de abonnementstarieven met 6 procent zou optrekken.

Telecombedrijf Proximus maakte vandaag haar financiële resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar bekend. De onderliggende groepsomzet van januari tot maart kwam uit op 1,49 miljard euro. Dat was 5,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en ook meer dan analisten hadden verwacht. De omzet op de thuismarkten groeide met 4,8 procent.

Maar door de kostenstijgingen daalde de winst van de Proximus Group. De brutowinst klokte af op 432 miljoen (-3,5 procent). Het nettoresultaat kwam uit op 94 miljoen, ruim een vijfde minder dan vorig jaar.

Prijsaanpassing

Topman Guillaume Boutin is tevreden met de resultaten en is hoopvol dat Proximus haar doelstellingen dit jaar zal bereiken. In de marge van de kwartaalresultaten kondigt het bedrijf wel een nieuwe prijsaanpassing aan. De jongste prijsaanpassing bij Proximus dateert van 1 januari, toen kwam er gemiddeld 4 à 6 procent bij.

"In een context waarin de impact van de inflatie op onze thuismarkten voor 2023 aanzienlijk is, blijven we streven naar verdere waardeoptimalisatie, met inbegrip van verdere prijsaanpassingen die in de tweede helft van het jaar zullen worden doorgevoerd, voor geselecteerde tariefplannen voor particulieren en bedrijven", luidt het persbericht.

Concurrent Telenet kwam vorige donderdag met kwartaalresultaten, waarbij de winst ook lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar. Eerder deze maand kondigde Telenet aan dat de abonnementstarieven vanaf juni met 6 procent zouden stijgen. 

Meest gelezen