Gemeenteraadsleden hielden begin april een gezamenlijke actie aan het treinstation van Lier.© Chris Van Rompaey

Schepen Bert Wollants: “NMBS schuift renovatie stationsgebouw in Lier nog verder achteruit”

Lier -

Het nieuwe stationsgebouw van Lier zal pas in 2028 klaar zijn. De toegankelijkheid van de perrons en de treinen verbetert niet voor 2033. Dat vernam schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA) van de NMBS en spoorwegbeheerder Infrabel tijdens een digitale roadshow. “We hebben keuzes moeten maken”, reageert de NMBS.

Chris Van Rompaey

LEES OOK. Politici voeren actie tegen NMBS en Infrabel: “Wij vragen geen futuristisch stationsgebouw, enkel een menswaardige bereikbaarheid”

“De NMBS gaf aan dat de middelen voor toegankelijkheid in onze provincie worden geconcentreerd op Antwerpen (Berchem en Antwerpen-Zuid), Mechelen (en Mechelen-Nekkerspoel) en Mol, omdat die ‘goedkoper’ op te lossen zijn. Station Lier zou tot zo’n 20 miljoen euro kosten qua toegankelijkheid. Het komt daarom volgens de NMBS niet in aanmerking, ook al nemen meer dan vijfduizend reizigers per dag daar de trein”, zegt schepen Bert Wollants.

Schepen Bert Wollants.© Chris Van Rompaey

“Ook voor het stationsgebouw is er weinig goed nieuws. Er komt wel een nieuw stationsgebouw, maar dat zal volgens de NMBS maar klaar zijn in 2028. Dat wil meteen ook zeggen dat de renovatie van het stationsgebouw nóg verder achteruit wordt geschoven, naar 2028 of zelfs 2029. In elk geval opvallend, want minister Georges Gilkinet (Ecolo, red.) beloofde om het nieuwe (tijdelijke) stationsgebouw tegen midden 2024 klaar te hebben en ook dan te starten met de renovatiewerken. Na lang aandringen zou de NMBS dan toch een lijst van instandhoudingswerken bezorgen aan de stad, want ook daar is al een hele tijd geen vooruitgang.”

Verdere verwaarlozing

“De boodschap van de NMBS is er dus een van verdere verwaarlozing van ons station en de reizigers. Bij elke nieuwe aankondiging schuift de NMBS de investeringen nog verder achteruit en belofte na belofte sneuvelt. Het is duidelijk hoeveel belang de NMBS hecht aan Lier. De analyse dat na decennia van verwaarlozing door de NMBS er zeer veel investeringen nodig zijn in Lier, onderschrijf ik, maar dat die ondermaatse aandacht voor Lier de motor is om alles voort uit te stellen, kan bij ons op geen begrip rekenen.”

Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, reageert. “De nieuwe onthaalinfrastructuur voor de reizigers is gepland voor de periode 2026-2028, gekoppeld aan fietsenstallingen. De instandhoudingswerken aan het bestaande gebouw blijven doorgaan. We gaan ook met een derde partij een herbestemming van het huidige gebouw, dat te groot is voor de huidige noden, onderzoeken. Voor een volledige vernieuwing van de perrons en de onderdoorgang zijn forse budgetten noodzakelijk en die fondsen hebben we niet ter beschikking. We hebben dus keuzes moeten maken.”

Alle politieke fracties uit de Lierse gemeenteraad hielden begin april nog een gezamenlijke actie aan het treinstation van Lier. Ze zijn ontevreden over het feit dat de NMBS en Infrabel niet voor 2033 van plan zijn om het station toegankelijker te maken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Lier