Hogere prijs op kassaticket dan in de winkelrekken? “Je betaalt altijd de laagste prijs”

Als de prijs van een product in de rekken verschilt met de prijs aan de kassa, dan geldt altijd de laagste prijs. "Het is verboden verschillende prijzen aan te duiden voor eenzelfde artikel. De winkel moet je het verschil terugbetalen." Lien Meurisse van de FOD Economie reageert op Radio2 na de getuigenis van Niels. Hij merkt drie keer na elkaar zulke prijsverschillen op in zijn supermarkt.

Niels Coppens uit Brussel gaat regelmatig naar de plaatselijke Carrefour om de hoek voor kleine boodschappen. "Omdat ik daar niet zo veel koop, onthou ik de prijzen van de producten in de winkel. Ik koop er onder andere parmezaan. De prijs van de kaas is hoger op mijn kasticket dan de prijs in het winkelrek."

Niels kaart dit aan bij de kassa. Hij krijgt als uitleg dat de prijsaanduidingen in de winkel niet altijd even snel kunnen worden aangepast. Maar hij krijgt wel meteen het verschil terugbetaald.

Drie keer na elkaar merk ik een verschil op tussen de prijsaanduiding in de rekken en de kassa

Niels uit Brussel

Wanneer Niels een volgende keer om kleine boodschappen gaat in diezelfde winkel, merkt hij opnieuw een prijsverschil op. Niet veel later gebeurt het nog een derde keer. "Is dit geen oplichting als het keer op keer gebeurt?", vraagt Niels zich af. De meeste klanten letten daar volgens hem niet op en betalen dus elke keer te veel.

Je betaalt altijd de laagste prijs

"Het is niet de bedoeling dat je aan de kassa meer betaalt dan de prijs die aangeduid staat in de winkel", bevestigt Lien Meurisse van de Federale Overheidsdienst Economie. “Het is trouwens verboden verschillende prijzen aan hetzelfde artikel te geven. De prijs aan de kassa moet overeenkomen met de prijs die de klant in het winkelrek ziet staan. De prijs die je als klant effectief moet betalen, is altijd de laagste prijs.” 

De winkelier moet je het prijsverschil terugbetalen

Lien Meurisse, FOD economie

De economische inspectie van de FOD Economie houdt dit soort praktijken in de gaten. “Merk je op dat dit regelmatig gebeurt, dan kan je ons dat melden. We onderzoeken geval per geval. Het kan gaan om een foutje, maar er kan ook sprake zijn van misleidende handelspraktijken. De handelszaak moet je altijd het prijsverschil terugbetalen. Gebeurt het op regelmatige basis en stellen wij overtredingen vast, dan riskeert de winkel een boete.”

Carrefour: “Door grote prijsschommelingen, kan dit wel eens gebeuren”

Carrefour reageert schriftelijk: “Het is zeker de bedoeling dat de prijzen die worden getoond in de rekken perfect overeenkomen met de prijzen die worden aangerekend aan de kassa. Maar omdat de prijzen veel schommelen en aangepast worden aan de concurrentie, zitten daar af en toe verschillen op.”

Merk je als klant een verschil in de aangekondigde prijs en de prijs die aan de kassa wordt aangerekend, dan zal Carrefour én elke andere supermarkt je zeker het verschil terugbetalen.

Meest gelezen